Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Plaukiojanti žaislų parduotuvė

Anglų rašytojui Čarlzui Dikensui kinietiška džonka, pirmą kartą jūreivystės istorijoje iš Honkongo atplaukusi į Londoną buvo panaši į žaislų parduotuvę.

Šiuolaikinė džonka, kuria Kinijoje į 2-3 parų kruizus plukdomi turistai.
Šiuolaikinė džonka, kuria Kinijoje į 2-3 parų kruizus plukdomi turistai. @ "My.opera.com", "Gutenberg.org" nuotr. nuotr.

Iki Europos neatplaukdavo

Džonka – tradicinis Pietryčių Azijos tautų laivas. Jis gana tvirtas, saugus ir greitas. Išskirtinis tokių laivų bruožas – keturkampės plaušinės burės su bambukinėmis rėjomis. Bures galima greitai ir lengvai suskleisti, kaip žaliuzes. Kita charakteringa detalė – aukštai iškeltas laivo priekis ir laivagalis. Masyvi vairo plunksna atstoja kilį. Didelės džonkos turėdavo net penkis stiebus. Įdomu, kad didesni šio tipo laivai turėdavo vandens sandarinimo sistemą – pertvaras, akliniai uždarančias atskiras laivo dalis. Todėl užlėkus ant aštrių rifų, kurių pilna Pietryčių Azijos pakrantėse, būdavo daugiau šansų išsigelbėti, neprarasti bent dalies krovinio.

Kada buvo išrastos džonkos neaišku, tačiau žinoma, kad jos buvo paplitusios dar Kinijos imperatorių Hanų dinastijos laikais (206-220 m. pr. m. e.). Džonkos vaidino svarbų vaidmenį Azijos šalių prekyboje iki pat XIX amžiaus, kol atsirado garlaiviai.

Pirmą kartą europiečiai apie džonkų egzistavimą sužinojo iš Venecijos pirklio Marko Polo (1254-1324) kelionės užrašų, tačiau savo akims pamatė tik tada, kai XVI a. į Indokinijos regioną ėmė skverbtis olandai, britai ir prancūzai. Iki XIX a. vidurio nė vienas europietis nebandė su jomis pasiekti gimtuosius krantus.

 

Vietoj Londono Niujorkas

Ilgą laiką Kinijoje veikė įstatymas, draudžiantis užsieniečiams parduoti kinų tradicinės statybos laivus. Tačiau paslaptingas britų verslininkas, kurio tikslas buvo parplukdyti į Londoną egzotišką laivybos objektą, vis dėlto sugebėjo nusipirkti jūrinę džonką. Tai buvo 45 metrų ilgio trijų stiebų riestanosis laivas „Kheyin“, pastatytas iš tikmedžio.

1846 metų gruodžio 6 dieną „Kheyin“ pakėlė bures ir tyliai paliko Honkongo uostą, kurį prieš keletą metų buvo okupavę anglai. Į tolimą kelionę išsiruošusio laivo įgulą, vadovaujamą kapitono Charles Kellett, sudarė 30 kinų ir 12 anglų. Laivas sėkmingai įveikė audringą Gerosios Vilties kyšulį, užsuko į Šv. Elenos salą ir toliau turėjo jau tiesiai plaukti į Londoną. Bet dėl audrų džonka stipriai nukrypo nuo kurso. Pritrūkus maisto ir vandens, greičiau pasiekiamas krantas buvo Šiaurės Amerika. Taip 1847 metų liepą „Kheyin“ atplaukė į Niujorką ir sustojo vienoje iš Manheteno salos prieplaukų.

„Kheyin“ buvo pirma kinų džonka apsilankanti Niujorke, todėl sulaukė didelio miestelėnų susidomėjimo.

 

Kinai sukilo ir grįžo namo

Gražią viešnagę sutrikdė įguloje kilęs konfliktas. Teisminio nagrinėjimo metu paaiškėjo, kad kinai sukėlė riaušes dėl kapitono ir jo padėjėjo apgavysčių. Pasirodo, kinai buvo nusamdyti reisui iki Batavijos (dabar Džakarta), o vietoj to buvo priversti plaukti į Europą ir tik atsitiktinumo dėka atsidūrė Šiaurės Amerikoje. Bandžiusius protestuoti kinus, anglai mušė botagais ir grasino sušaudyti. Atplaukus į Niujorką, kapitono padėjėjas jiems nesumokėjo pažadėto atlyginimo – po 8 dolerius už kiekvieną mėnesį, praleistą laive. Kinai primušė kapitono padėjėją ir aršiausi kurstytojai atsidūrė areštinėje.

Teismas nustatė, kad kinai nekalti ir privertė anglus ne tik sumokėti kinams priklausantį atlyginimą, bet ir apmokėti jų kelionę į namus.

Pasisamdę naują įgulą, anglai su džonka „Kheyin“ nuplaukė į Bostoną, kur buvo taip pat entuziastingai sutikti. Kiekvieną dieną laivą aplankydavo iki 2000 žmonių, sumokėjusių po 25 centus už įėjimą.

 

Populiarumas greit praėjo

1848 metų vasario 18 dieną džonka „Kheyin“ išplaukė į Angliją. Netrukus ji pateko į stiprią audrą, kurios metu prarado gelbėjimosi valtis, suplyšo pagrindinė burė, buvo sugadintas vairas. Nepaisant patirtų nuostolių džonką perplaukė Atlantą per 21 dieną. Londone ji sustojo Temzės upėje. Čia ji vėl atsidūrė miestelėnų dėmesio centre. Laive apsilankė ir karalienė Viktorija (1819-1901) ir kiti karališkosios šeimos nariai.

Anglų laikraščiai atkreipė dėmesį į labai vykusią džonkos konstrukciją. Pasak jų atvykėlė puikiai atrodė net greitųjų amerikiečių paketbotų (pašto-keleivių laivas) fone. „Ji parodė puikias jūrines savybes, savo gebėjimu atlaikyti audras ji prilygsta laivams, pastatytiems Didžiojoje Britanijoje, o galbūt ir pralenkia juos“, – rašė laikraštis „The Illustrated London News“. Tolimą kelionę įveikusios džonkos garbei buvo išleistas atminimo medalis.

Toli gražu ne visiems Londono gyventojams patiko kinų laivas. Vienas jų buvo jau minėtas rašytojas Č.Dikensas, nepagailėjęs laivui neigiamų komentarų. Praėjus populiarumo bumui, „Kheyin“ buvo apleistas ir neprižiūrimas gerokai apipuvo. 1853 metais, velkama į Mersio upės žiotis, nuskendo. Dabar džonkos, kuri pirmoji atplaukė į Europą, modelis saugomas Honkongo jūrų muziejuje.

Fotoreportažas
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2536.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2538.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2534.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2535.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2537.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2539.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2540.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2541.jpg
  • Plaukiojanti žaislų parduotuvė-Foto-nr-2533_2542.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Plaukiojanti žaislų parduotuvė"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.