Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje

Laivai, paversti kalėjimais, istoriškai pirmą kartą buvo panaudoti Anglijoje XVIII amžiuje, siekiant išspręsti perpildytų įprastų kalėjimų problemą.

Paveikslas vaizduojamas Didžiosios Britanijos plaukiojantis kalėjimas WEARE
Paveikslas vaizduojamas Didžiosios Britanijos plaukiojantis kalėjimas WEARE @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Temzės kalėjimų parkas

 

Pirmasis britų plaukiojantis kalėjimas buvo įkurtas privačiame laive „Tayloe“. Pagal sutartį, kurią 1775 metais Vidaus reikalų ministerija sudarė su jo savininku Duncanu Campbellu, „Tyloe“ turėjo būti prišvartuotas Temzėje. Jame ketinta patalpinti visus kalinius, kurių išsiuntimas į Ameriką katorgos darbams buvo atidėtas dėl ten kilusio Nepriklausomybės karo..

Pirmieji kaliniai į plaukiojantį kalėjimą atvyko 1776 metų sausyje. Dauguma jų čia kalėjo neilgai, nes Vidaus reikalų ministerija siūlydavo kiekvienam kaliniui malonę, jei tik jis įstos į armiją ar karinį laivyną, arba savanoriškai paliks Britanijos salas iki tol, kol baigsis jo bausmės atlikimo laikas. Iki gruodžio mėnesio „Tayloe“ laive nebeliko kalinių. Vieniems buvo suteikta malonė, kiti buvo užverbuoti arba numirė.

Tuo pat metu Didžiosios Britanijos vadovybė rengė ilgalaikį panašų laivų panaudojimo planą. 1776 metų balandžio ir gegužės mėnesiais buvo priimtas įstatymas, kuris nusikaltėlių išsiuntimą į Ameriką pakeitė į bausmę atlikti katorginį darbą Temzėje stovinčiuose laivuose.

1776 metų liepos mėnesį Duncanas Campbellas buvo paskirtas nuteistųjų prižiūrėtoju ir gavo leidimą panaudoti juos, kaip darbo jėgą. Tam tikslui Campbellas įsigijo tris kalėjimo laivus. 1776-1779 metais vienu metu juose laikė daugiau kaip 500 kalinių.

Šiuose laivuose kaliniai buvo laikomi labai blogomis sąlygomis. Įkalintieji miegojo kelių aukštų lovose, kurių ilgis 1,8 metro, o plotis 46 centimetrai. Savaitės racioną sudarė sausainiai ir žirnių sriuba, kurią kartą per savaitę pagardindavo gabalėliu jautienos žandenos. Du kartus per savaitę kaliniai gaudavo košės ir gabalėlį sūrio.

Atvežus į laivą šiltine sergantį kalinį, prasidėjo epidemija. Tačiau ligoniai ir toliau buvo laikomi laivuose iki tol, kol jie pasveikdavo ar numirdavo. Per septynis mėnesius mirė 176 kaliniai, arba 28 procentai kalėjimo laivų gyventojų..

 

Keitėsi ir karinių laivų paskirtis

 

Karališkojo jūrų laivyno istorikai įvardija daugiau kaip 40 britų karinių laivų, kurie buvo paversti plaukiojančiais, bet niekada į jūrą neišplaukiančiais, kalėjimais.

Tipišku kalėjimo laivu buvo tapęs ir trijų stiebų 74 patrankomis ginkluotas linijinis britų karo laivas „Bellerophon“. Jis veikė Prancūzijos revoliucijos ir Napoleono karų laikotarpyje, dažniausiai vykdydamas blokados ir konvojų palydos funkcijas. Dalyvavo Nilo ir Trafalgaro mūšiuose. Pralaimėjęs paskutinį mūšį, į šį laivą pakilo pasiduoti Napoleonas.

1815 metais, stovėdamas su nuleistu inkaru Širneso uoste Anglijoje, 29 metus praleidęs jūrų žygiuose ir mūšiuose, „Bellerophon“ tapo kalėjimu ir gavo naują pavadinimą „Captivity“ (Nelaisvė). Paprastai jame buvo laikoma apie 480 nuteistųjų. Kai laivą apleido paskutinieji kaliniai, Admiralitetas 1836 metais nutarė jį parduoti.

Plaukiojančių kalėjimų funkcijas vykdė ir kai kurie vėlesnių laikų kariniai laivai. Tarp jų ir 1937 metais pastatyta povandenių laivų bazė :Maidstone“. Antrojo pasaulinio karo metais ji veikė Viduržemio jūroje, Indijos ir Ramiajame vandenynuose. Po karo buvo perdaryta į kareivines, o nuo 1971 metų naudota laikymui internuotų asmenų, įtariamų ryšiais su Airijos respublikonų armija. Denis buvo apsuptas 10 pėdų aukščio spygliuota viela. Į metalo laužą laivas buvo perduotas 1978 metų gegužyje.

 

Paskutinis britų kalėjimo laivas

 

Paskutiniuoju Jungtinės Karalystės plaukiojančiu kalėjimu buvo laivas „Weare“. Jis buvo pastatytas 1979 metais Švedijoje ir skirtas apgyvendinti jūroje dirbantiems naftos ir dujų pramonės darbuotojams.

1982 metais Jungtinės Karalystės „Bibby Line“ įmonė, užsiimanti laivyba ir kita su jūra susijusia veikla, įsigijo du Švedijoje pastatytus plaukiojančius būstus, kuriuos pavadino „BibbyVenture“ ir „Bibby Resolution“. Pastarasis vėliau ir tapo kalėjimu ant vandens „Weare“

Abu Švedijoje įsigytus laivus išsinuomojo JK Gynybos ministerija ir, vykstant kariniam konfliktui tarp Argentinos ir Didžiosios Britanijos, nedelsiant dislokavo Folklando salose britų kariuomenės apgyvendinimui. Pasibaigus Folklando karui britų pergale, plaukiojantys būstai buvo naudojami pagal ankstesnę paskirti. Po šešerių metų abu laivus nusipirko Niujorko pataisų departamentas, kuris yra atsakingas už Niujorke kalinčių žmonių saugumą ir priežiūrą.

„Bibby Resolution“ buvo pastatytas East River (Rytų upė) rajone Niujorke. Jame iki 1992 metų buvo laikoma apie 380 kalinių. Vėliau amerikiečiai abu laivus pardavė.

1997 metais britai iš Niujorko parsigabeno „Bibby Resolution“, pervadino jį į „Weare“ ir prišvartavo prie Karališkojo laivyno laivų statyklos Portlando saloje. Taip buvo siekiama išspręsti perpildytų kalėjimų problemą. Jame laikyta apie 400 nuteistųjų, kuriems buvo skirta laisvės atėmimo bausmė.

Atidarius ant vandens plūduriuojantį kalėjimą, jis tapo politinių ginčų objektu. Pasigirdo net nepalankių jų palyginimų su Viktorijos laikų laivais-kalėjimais.

2005 metų kovo 9 dieną buvo paskelbta apie „Weare“ uždarymą. Pagrindinė tokio sprendimo priežastis – milijoninės išlaidos, kurių prireiks tokio kalėjimo renovacijai. Galiausiai, kai vyriausioji kalėjimų inspektorė Anne Owers sukritikavo sąlygas, kuriomis čia buvo laikomi kaliniai, „Weare“ 2006 metais buvo parduotas. Jį įsigijo “Sea Trucks Group“ firma ir vėl pradėtas naudoti naftos pramonėje kaip plaukiojanti būstą,  kuriame gali apsigyventi 500 darbuotojų.

Dabar Anglija neturi nei vieno laivo, kuriame būtų kalinami nusikaltėliai.

Fotoreportažas
  • Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje-Foto-nr-8695_8696.jpg
  • Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje-Foto-nr-8695_8697.jpg
  • Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje-Foto-nr-8695_8698.jpg
  • Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje-Foto-nr-8695_8699.jpg
  • Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje-Foto-nr-8695_8700.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Plaukiojantys kalėjimai Anglijoje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.