Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Povandeninis laivas su irklais

Olandijos Alkmaro miesto muziejaus kieme eksponuojama prieš 390 metų sėkmingai išbandytos submarinos šiuolaikinė rekonstrukcija.

Rekonstruota XVII a. povandeninė valtis vandenyje.
Rekonstruota XVII a. povandeninė valtis vandenyje. @ „Dutchsubmarina.com“ nuotr.

Pakvietė Anglijos karalius

Olandai niekada nepamiršta pasigirti, kad jų tėvynainis – išradėjas Kornelijus van Drebelis (1572-1633) – yra pirmojo pasaulyje povandeninio laivo statytojas.

K.Drebelį galima laikyti Renesanso laikotarpiui būdingu „homo universalus“ – daugelį mokslo sričių gvildenančiu tyrinėtoju. Baigęs Harlemo akademiją jis tapo meistrišku graveriu, gerai išmanė fiziką ir chemiją. Pirmas jo savarankiškas darbas – fontano įrengimas miesto aikštėje. Kaip išradėjas jis pagarsėjo tik po to, kai sukūrė mikroskopą su dviem išgaubtais lęšiais, sukonstravo oro kondicionavimo sistemą ir keletą kitų mechanizmų.

Anglijos karaliui Jokūbui I pakvietus į savo šalį žymesnius Europos įvairių sričių tyrinėtojus, 1604 metais ten išvyko ir K.Drebelis.

Admiralitetas nesusidomėjo

Anglijoje K.Drebelis tapo Amunicijos biuro, kuris rūpinosi ginkluote ir kūrė slaptus ginklus, darbuotoju. Daugiausia reikalų jam teko turėti su Britanijos karališkuoju karo laivynu. Domėdamasis pirmtakų darbais, K.Drebelis aptiko buvusio karo laivyno artileristo, žinomo anglų matematiko Viljamo Borno (1535-1582) knygą „Inventions of device“ („Prietaisų išradimas“). Joje aprašomas povandeninės valties principas. Esą tai galėtų būti medinis karkasas aptrauktas oda.

1620-1624 metais K.Drebelis pastatė mažiausiai keturis povandeninius laivus, kiekvieną kartą vis didesnius. Tai buvo sandarūs mediniai korpusai aptraukti impregnuota oda. Iš jų kyšojo mediniai irklai, užsandarinti lanksčiose odos įmautėse. Oras į povandeninį laivą patekdavo per vamzdelius. Juos virš vandens paviršiaus laikydavo plūdės. Teigiama, kad K.Drebelis pritaikė ir cheminę įgulos iškvepiamo oro regeneraciją. Kokius jis tam reikalui naudojo chemikalus išliko paslaptyje.

Pagal išlikusius aprašymus, K.Drebelio povandeniniai laivai ne kartą buvo sėkmingai išbandyti Temzės upėje. Jie esą plaukė po vandeniu nuo Vestminsterio iki Grinvičo 4-5 m gylyje, irkluojami kelių įgulos narių. Legenda pasakoja, kad tarp jų buvęs ir Anglijos karalius Jokūbas I. Net karaliui nepavyko sužadinti Admiraliteto susidomėjimo povandenine valtimi. Primityvi submarina (lot. sub = po, marina = jūrinė) tuo metu neturėjo nei ekonominės, nei karinės reikšmės.

Grįžo į gimtinę

K.Drebelio povandenines valtis 2002 m. prisiminė BBC kartu su „Discovery Channel“, kurdama televizijos serialą „Building the Impossible“ („Neįmanomi statiniai“). Buvo nutarta rekonstruoti K.Drebelio povandeninį laivą, naudojant XVII a. laivų statybos technologijas, metodus ir medžiagas. Dėl ribotos išlaidų sąmatos teko eiti į kompromisą atkuriant istorinį tikslumą. 6,7 m ilgio ir 2 m aukščio korpusas buvo pagamintas iš suleistų ąžuolinių lentų, sutvirtintų varinėmis vinimis ir apkaltas plona fanerą. Jame buvo sumontuoti 4 irklai dviem įgulos nariams. Plūdrumas buvo kontroliuojamas balastu, kurį sudarė švininiai šratai, ir dviem siurbliais.

K.Drebelio povandeninės valties rekonstrukcija buvo išbandyta Vindzoro miesto irklavimo bazės baseine. Kino juostoje užfiksuota, kaip ji paniro, 10 minučių plaukė po vandeniu ir vėl iškilo. Po peržiūros „The Guardian“ ir“The Times“ rašė, kad televizininkai sukūrė „nepaprasto grožio objektą“. Dabar jis pasitinka lankytojus K.Drebelio gimtojo miesto Alkmaro muziejuje.

Fotoreportažas
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_647.jpg
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_648.jpg
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_649.jpg
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_650.jpg
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_651.jpg
  • Povandeninis laivas su irklais-Foto-nr-646_652.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Povandeninis laivas su irklais"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.