Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

„Rusijos vaiduoklis“ Atlante

Prieš penkerius metus, 2013 m. vasario-kovo mėnesiais, Atlanto vandenyne be įgulos ir atpažinimo žiburiu klajojo buvęs rusų keleivinis laivas „Liubov Orlova“. Pasaulio žiniasklaida tuoj pat jam priklijavo „XXI amžiaus laivo vaiduoklio“ etiketę.

Lyubov Orlova Antarktidoje.
Lyubov Orlova Antarktidoje. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Pagal vardą ir „drabužis“

 

Jei „Liubov Orlova“ nebūtų per audrą „pabėgusi“ nuo ją tempusio vilkiko, tikriausiai ir šio laivo istorija nebūtų sudominusi pasaulio. O ji taip pat pakankamai įdomi ir intriguojanti. Bet apie viską iš pradžių.

Praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje Sovietų Sąjungos užsakymu tuometinėje Jugoslavijoje buvo pastatyta keleivinių laivų serija, gavusi neoficialų „aktorių“ pavadinimą. Mat visi jie buvo pavadinti žymių sovietinių artisčių vardais.

1976 metais iš Kroatijos į Vladivostoką atplukdytam 100 metrų ilgio laineriui buvo suteiktas prieš metus mirusios rusų kino žvaigždės Liubovės Orlovos vardas. Pasak amžininkų, garsi artistė mėgo prabangą, žinojo brangių daiktų vertę, tad ir jos vardu pavadintas laivas buvo įrengtas pagal to meto sovietinių žmonių supratimą labai prabangiai.

Keleivių patalpos buvo išdėstytos keturiuose deniuose. Kiekviena keturvietė kajutė turėjo atskirą vonios kambarį, dvi minkštas sofas-lovas ir du viršutinius nuleidžiamus gultus, kaip miegamuosiuose traukinio vagonuose. Visose keleivių kajutėse ir tarnybinėse patalpose veikė kondicionieriai. Laivagalyje įsikūrė ištaigingas 100 vietų restoranas, dvi kavinės, muzikinis salonas, šokių aikštelė, koncertinė salė.

„Liubov Orlova“, kurios įgulą sudarė 83 žmonės, galėjo priimti daugiau kaip 200 keleivių. Kaip dabar rašo Vladivostoko laikraščiai, „artistė“ beveik 20 metų kursavo pastovia linija vežiodama keleivius į Nachodką, Kamčiatkos Petropavlovską, Sachalino salos uostelius. Per tą laiką ji tik vieną kartą ištrūko į užsienį. 1979 metais laivas buvo pasiustas su humanitarine misija į Kampučiją po Pol Poto diktatūros nuvertimo.

 

Kelionės į ledų jūras

 

Įsibėgėjus Gorbačiovo „perestroikai“, tapo aišku, kad ir maršrutai, ir pats laivas tapo nerentabilūs. Privatizuota laivininkystė dar kurį laiką bandė gelbėti garsiąją „Liubov Orlovą“ Pasiūlė kruizines keliones į Pietų Korėją ir Japoniją „ekonominiams“ turistams, geidžiantiems automobilių.ar kitokių paklausių prekių. Pakėlusi muito mokesčius, valdžia šį „kromelį“ greitai uždarė. Laivas, kaip ir visa rusų Tolimųjų Rytų laivininkystė, atsidūrė beviltiškoje padėtyje. Keleivių nebeliko, laivai seno.

„Liubov Orlovai“ gelbėjimo ratas buvo numestas 1999 metais. Atsirado turtingas investuotojas – amerikiečių kompanija „Quark Expedition“. Skirtingai nuo kitų didžiųjų kruizinių kompanijų, gabenančių turistus į saulėtus Karibus ar Polineziją, ji nutarė siūlyti keliones į Antarktidos ir Arkties regionus. Juolab, kad „artistė“ priklausė ledo klasės laivams, pritaikytiems plaukioti tarp ledų. Retas atvejis, bet naujasis savininkas nepakeitė laivo pavadinimo. Tik vietoj kirilicos ant laivo bortų atsirado užrašas lotynų abėcėlės raidėmis – „Lyubov Orlova“. Ir įgula liko rusų.

 Laivas buvo nuodugniai atnaujintas ir pritaikytas unikalioms kruizinėms kelionėms. Po renovacijos dvigubai sumažėjo vietų skaičius – iki 100, bet užtai smarkiai išaugo komfortabilumo lygis. Keliautojams buvo įrengtos 7 trijų vietų kajutės su visais patogumais: dušais, foteliais, drabužių spintomis, lentynomis, telefonais, šaldytuvais, langais į jūrą. Dar buvo dvi aukščiausios klasės erdvios kajutės su televizoriumi, šaldytuvu, seifu, rašomuoju stalu ir dvigule lova.

Didžiausios kelionių agentūros, įskaitant ir Maskvos, pateikė viliojančius pasiūlymus: 10 dienų kelionė į Antarktidą iš Argentinos uosto Ušuaja kainavo nuo 4 iki 10 tūkstančių dolerių, priklausomai nuo kajučių klasės. Keleivių netrūko, nes vėliau atsirado pasiūlymų 20 dienų kelionei, kurios kaina nuo 10 iki 20 tūkstančių dolerių.

Viename iš reisų į Antarktidą „Lyubov Orlova“ ties Deception (Apgaulė) sala Pietų Šetlando salyne užplaukė ant seklumos. Nelaimės signalą priėmė ispanų ledlaužis, aptarnavęs šioje saloje esančią mokslinę bazę. Per 8 valandas laivas buvo nuvilktas nuo seklumos ir sėkmingai sugrįžo į Ušuają. Iš ten 150 turistų išskrido į Buenos Airėsą.

 

Senatvė ir skolos

 

Nors kruizai po egzotinius atšiaurius kraštus ir pasiteisino, tačiau teko juos nutraukti. Laivas jau buvo peržengęs 30 metų ribą ir, atrodo, išnaudojo visus savo išteklius. Vėl prasidėjo makalynė, kurios metu keitėsi laivo savininkai ir nuomotojai

Dėl lėšų stygiaus buvo apleistas laivo techninis aptarnavimas, nebegalvota apie jo modernizaciją. O mokesčius mokėti vis tiek reikėjo. Siekiant jų išvengti, „Lyubov Orlova“ buvo registruota, sunku tuo patikėti, Kuko Salų Avatiu kaimelyje. Čia rusų laivas tyliai prastovėjo gana ilgai.

Dar kartą buvusios „aktorės“ pėdsakai iškilo viešumos 2010 metais. Apleistą ir rūdijantį laivą buvo nutarta parduoti supjaustymui. Šiaip taip palopytas rusų laineris pasiekė Kanados uostą Sent Džonsą Niūfaundlendo saloje. Beje, sovietiniais laikais šis uostas buvo pažįstamas ir Klaipėdos žvejams. Retkarčiais jiems čia pavykdavo užsukti įvairiais reikalais.

Vietoj laukiamo pelningo sandorio, laivo čia laukė areštas. Pasirodo, laivo savininkas buvo daug kam įsiskolinęs: frachtuotojams, agentams ir laivo įgulai. Laive tuo metu buvo 51 jūreivis kartu su paskutiniuoju „Lyubov Orlova“ kapitonu Aleksandru Pochiliecu..

Teisiniai ginčai tęsėsi dvejus metus ir baigėsi tuo, kad laivas buvo parduotas už 250 tūkstančių dolerių. Pirkėjas buvo kažkoks vertelga iš Irano, nutaręs buvusį lainerį nuvilkti į laivų perdirbimo įmonę Dominikos Respublikoje.

 

„Pabėgo“ ir dingo

 

Pagaliau, 2013 metų sausio 23-ąją prasidėjo paskutinis „Lyubov Orlova“ reisas. Įgulos aplestą laivą, kuriame nedegė ir atpažinimo žiburiai, amerikiečių vilkikas „Charlene Hunt“  ištempė iš Sent Džonso uosto ir buvo pasiryžęs nepaleisti jo iki pat saulėtų Dominikos Respublikos krantų.

Nepraėjus nei parai, iš vilkiko atskriejo nerimą keliantis pranešimas. Pasak jo kapitono. nutrūko lynas, jungęs vilkiką ir buksyruojamą laivą. Keli bandymai iš naujo sujungti laivus, vilkiko įgulai nepavyko. Trukdė stiprus vėjas ir didelės bangos.

Bėglys sparčiai dreifavo į rytus nuo Niūfaundlendo salos krantų. Iškilo pavojui, kad vėjų ir bangų nešamas laivas gali atsitrenkti į naftos platformas. Paaiškėjus, kad tokia grėsmė praėjo, o „Lyubov Orlova“ jau spėjo palikti Kanados teritorinius vandenis, švelniai tariant, tolimesnis „artistės“ likimas mažai kam berūpėjo.

Atitinkamos Kanados tarnybos radarais stebėjo kur vėjai ir bangos neša buvusį rusų laivą. Vasario 4 dieną jis jau buvo už 250 jūrmylių į rytus nuo Sent Džonso ir dreifavo į šiaurės rytus. Vasario 23 dieną Islandijos ir Airijos paieškų jūroje tarnybos užfiksavo bėglį jau už 1300 jūrmylių nuo Airijos. Pagaliau, kovo pradžioje buvo gautas „Lyubov Orlova“ radijo švyturio signalas. Paprastai jis pradeda veikti tada, kai atitrūksta nuo skęstančio laivo paviršiaus. Specialistai nusprendė, kad dabar garsiosios „artistės“ galima ieškoti tik Atlanto vandenyno dugne.

2014 metų pradžioje britų bulvarinė žiniasklaida paskelbė keletą rašinių, kuriuose tvirtino, jog „Lyubov Orlova“ vis dar tebeplaukioja ir artėja prie Anglijos pakrantės. Joje esą pilna užkrėstų žiurkių kanibalių. Praėjusiais metų pabaigoje bulvarinė žiniasklaida pateikė Kalifornijos pakrantėje išmesto laivo, labai panašaus į „Lyubov Orlova“, fotografijas ir bandė įtikinti, kad rusų laineris nenuskendo, o tapęs „vaiduokliu“ atklydo iki čia. Aišku, tokius teiginius specialistai paneigė. 

Štai taip baigėsi rusų lainerio „Liubov Orlova“ istorija

Fotoreportažas
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7145.jpg
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7146.jpg
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7147.jpg
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7148.jpg
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7149.jpg
  • „Rusijos vaiduoklis“ Atlante-Foto-nr-7144_7150.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "„Rusijos vaiduoklis“ Atlante"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.