Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas

Tarp Klaipėdos jūrinėje istorijoje didelę įtaką turėjusių asmenybių vienas ryškiausių yra laivų statytojas ir inžinierius Paulius Vilis Lindenau.

Senoji P.V. Lindenau laivų statyklos vėliava.
Senoji P.V. Lindenau laivų statyklos vėliava. @ nuotr.

Laivų statybos priešaušris

 

1923 m., kai Klaipėda atiteko Lietuvai, 35 m. P.V.Lindenau jau buvo žinomas vietos verslininkas, inžinierius ir laivų statytojas. 

Dar 1918 m. jis įgijo „Klaipėdos laivų dailidžių kooperatinės bendrovės“ teritoriją ir joje įkūrė laivų statyklą. Ji buvo pavadinta „Schiffswerft Memel Lindenau &Cie., Eizen - und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei“ („Klaipėdos laivų statykla Lindenau &Cie., geležinių ir medinių laivų statyba, mašinų fabrikas ir liejykla“).

Pats P.V.Lindenau šioje statykloje nebuvo vien jos savininkas ar pelno skaičiuotojas. Jis tuo pat metu buvo ir pagrindinis šios gamyklos konstruktorius, ir inžinierius.

Per pirmuosius penkis metus, iki kol Klaipėda ir laivų statykla tapo lietuviška dalimi, P.V.Lindenau versle jau virė darbas.

1920 m. jo statykloje įrengta liejykla, kalvė, stalių dirbtuvės, elektros jėgainė, montavimo ir laivų statybos halės, mašinų cechas ir kiti įrengimai. Prasidėjo laivų statyba. 1922 m. rudenį P.V.Lindenau laivų statykloje nuleistas pirmasis Klaipėdoje pastatytas plieninis jūrinis laivas - 69 m ilgio garlaivis „Cattaro“. Pastatyti šį laivą buvo užsakiusi Vokietijos laivininkystės bendrovė iš Hamburgo „Hapag“. 

 

Nuo burlaivių iki motorlaivių

 

Negalima teigti, kad laivų statyba Klaipėdoje, o iki 1923 m. Memelyje, prasidėjo su P.V.Lindenau verslo atsiradimu. Nors, tarkim Mažosios Lietuvos enciklopedijoje, P.V.Lindenau yra laikomas šiuolaikinės laivų statybos Klaipėdoje pradininku. Su tuo galima sutikti, nes iki jo iš esmės statyti tik mediniai burlaiviai.

Klaipėdoje žinomas burlaivių statytojas Behrendtas Pieperis (1800-1877), kuris 19 amžiuje statė barkus, brigus, kitokius pilno apiburinimo laivus. 

Netgi toje vietoje Dangės upės pietiniame rage, kur P.V.Lindenau 1919 m. įkūrė savo laivų statybos bendrovę, laivai jau buvo statomi iki jo. Yra duomenų, kad nedidelė laivų statykla čia veikė jau 1875 m.

P.V.Lindenau laivų statybos verslas Klaipėdoje yra tarsi sąsaja tarp senojo ir lietuviškojo uostamiesčio.

Pradėjęs veiklą, kai Klaipėda dar nepriklausė Lietuvai, P.V.Lindenau ją teisė ir jau Lietuvai perėmus šį kraštą. 1923–1945 m. P.V.Lindenau laivų statykloje pastatyta virš 80 įvairaus tipo laivų, plaukiojančių dokų ir uosto kranų. Vienintelis, jau minėtas krovininis garlaivis „Cattaro“ baigtas statyti 1922 rudenį, kai Klaipėda dar nepriklausė Lietuvai. Nuo 1923 m. sausio Klaipėda jau nepriklausomos Lietuvos miestas.  

 

Įspūdingi laivai Klaipėdoje

 

Pradžioje, po Klaipėdos krašto perėjimo Lietuvai, P.V.Lindenau laivų statykla turėjo didelės įtakos laivybos vystymui regione.

1927-1933 m. pastatyti keleiviniai laivai - keltai „Stadt Memel“, „Smiltynė, kurie plukdė keleivius iš Klaipėdos į Smiltynę. 1928 m. buvo pastatytas keleivius po Kuršių marias plukdęs keleivinis laivas „Kuršių marios“. Jis galėjo priimti iki 1000 keleivių.

Nejučiomis pagalvoji, kad panašios paskirties laivas ir mūsų laikais praverstų, nes prieš kelis metus buvęs maršrutas iš Klaipėdos į Nidą, kurį aptarnavo “Smiltynės perkėla“, taip ir nesugrąžintas.

Grįžkime prie P.V.Lindenau laivų statyklos tarpukario Lietuvoje. Ji sparčiai plėtėsi, didėjo ir joje statomi lavai. 1936 m. pastatytas keleivinis laivas „Admiral“, 1937 m. - keltas „Nehring“.

Šios statyklos laivų statybos viršūne tapo 1939 m. gegužę Hamburgo „Hapag“ bendrovei perduotas keleivinis laivas „Helgoland“. Šis 106 m ilgio, 13 m pločio, elektros turbinų varomas laivas, kuris galėjo priimti du tūkstančius keleivių, buvo labai gerai vertinamas. Jo statyba tuo metu kainavo per 4 mln. litų. Tai buvo didžiuliai pinigai.

P.V.Lindenau laivų statykla tarpukaryje turėjo didžiulę reikšmę ir dėl to, kad statė ne tik laivus, bet ir rinko autobusus, gamino žemės ūkio techniką, kuri naudota Lietuvoje.

 

Dėmesio vertas palikimas

 

P.V. Lindenau laivų statybos verslas Klaipėdoje veikė iki 1944 m. rudens. Artėjant Sovietų kariuomenei dalis statyklos įrangos buvo evakuota į Gdynę, o vėliau į Kylį.

P.V.Lindenau sukurtoje laivų remonto bazėje po 1945 m. įkurta Sovietinės Lietuvos laivų remonto įmonė, pavadinta „Bandomąja laivų remonto įmone“. Po Lietuvos nepriklausomybės ji tapo bendrove „Klaipėdos laivų remontas“, dabar vadinama „Kruizinių laivų terminalas“.

P.V. Lindenau mirė Kylyje 1955 m., būdamas 73 metų. Jo verslą perėmė sūnus, vėliau kiti palikuonys. Verslas Kylyje yra išlikęs iki šių dienų.

P.V. Lindenau Klaipėdoje buvo neeilinė asmenybė. Jis 1882 m. buvo kilęs iš Vėluvos (dabar Rusijos Kaliningrado srities Znamenskas).

Iš tėvo, kuris buvo kalvis, sūnus buvo paveldėjęs tvirtą charakterį, griežtą pareigos jausmą ir pagarbą laivų statytojo profesijai. Prieš įkurdamas laivų statybos verslą Klaipėdoje, jis buvo praktikavęsis Karaliaučiaus ir Štetino laivų statyklose, techninių mašinų statybos išsilavinimą įgijo Chemnico akademijoje, laivų statybą studijavo Bremene, Dancige ir Didžiosios Britanijos Niukaslyje. Prieš atvykdamas į Klaipėdą dirbo laivų statybos inžinerijos bendrovėse Kylyje, Hamburge, Elbinge.

Klaipėdoje P.V.Lindenau sukūrė laivų statybos bazę, kurios vertė ir svarba Lietuvoje yra išlikusi iki šiol. 1937-1938 m. buvo pastatytas laivų statyklos elingas, kur dabar vyksta pasaulinio lygio operos pastatymai.

Išlikę P.V. Lindenau buvusios laivų statyklos objektai yra pripažįstami jūriniu paveldu, akcentuoja Klaipėdos kaip jūrinio miesto išskirtinumą. 

Fotoreportažas
  • Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas-Foto-nr-9998_10002.jpg
  • Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas-Foto-nr-9998_9999.jpg
  • Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas-Foto-nr-9998_10000.jpg
  • Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas-Foto-nr-9998_10001.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Ryškiausias senosios Klaipėdos laivų statytojas"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.