Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Senovės locmanų veikla

Bet kokiu oru sutartoje vietoje. Toks kadaise buvo trumpas ir aiškus nurodymas Baltijos jūros uostų locmanams.

K.Zalcmano paveiksle locmanas pasitinka į Kylį atplaukusį garlaivį
K.Zalcmano paveiksle locmanas pasitinka į Kylį atplaukusį garlaivį @ „Mare Balticum“ nuotr.

Jis veikė ne vieną šimtmetį. Ši taisyklė, prilygstanti locmanų garbės kodeksui, nustojo galioti tik atsiradus techniškai tobulesnėms navigacijos priemonėms.

Solidžioje monografijoje „Mare Balticum“, išleistoje 1997 m. Helsinkyje, rašoma, kad ankstyviausias raštiškas paminėjimas Baltijos šalyse apie laivų, įplaukiančių į uostą, palydovus siekia XIV a. amžių. Esą jau tada, Hanzos klestėjimo laikais, savo prekybiniais ryšiais garsėjęs Visbis (Gotlando sala) naudojo locmanus prekybiniams laivams įvesti į uostą ir išvesti iš jo.

Kaip žinia, visos Švedijos pakrantės nusėtos įvairaus dydžio salomis, tad norint patekti į Stokholmą laivu, reikėjo gerai žinoti vietines sąlygas. Švedijos karalius Gustavas I Vaza, buvo pirmasis Europos monarchas, kuris valstybiniu mastu prisiėmė atsakomybę už tinkamą locmaninių paslaugų suteikimą. Pagal jo įsakymą pakrančių žvejai-ūkininkai ne tik privalėjo iš atviros jūros iki uosto ir atgal lydėti prekybinius laivus, bet ir įrengti navigacines žymes palei farvaterį. Šios pareigos paprastai iš tėvo pereidavo sūnui. Locmanų pareigas einančioms šeimoms karalius suteikė privilegiją prie vandens kelių kurti viešbučius ir karčiamas.

Švedų pastangos užtikrinti saugų laivų eismą į uostą, sulaukė visuotino pritarimo ir laikui bėgant kiekvienas Baltijos uostas privalėjo turėti locmanų tarnybą. Būtina šios tarnybos paslauga: locmanas į sutartą susitikimo vietą turi atvykti bet kokiu oru. Vokiečių tapytojas Karlas Zalcmanas (1847-1923) vienoje savo drobėje pavaizdavo, kaip XIX amžiuje sudėtingomis oro sąlygomis locmanas pasitinka į Kylį atplaukusį garlaivį.

 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Senovės locmanų veikla"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.