Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje

Šių metų pradžioje Šiaurės jūroje konteinerių laivą „MSC Zoe“ ištikusią avariją Nyderlandų švietimo, kultūros ir mokslo ministrė Ingrida van Engelshoven pavadino „pasisekusia nelaime“.

Senovės laivo krovinys buvo vario plokštės.
Senovės laivo krovinys buvo vario plokštės. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Istorikus pradžiuginęs radinys

 

Tokiai nuomonei pritaria ir olandų jūreivystės istorikai bei jūrų archeologai. Reikalas tas, kad gelbėtojų komanda, ieškodama iškritusių konteinerių, jūros dugne netikėtai aptiko XVI amžiaus pradžios laivo nuolaužas. Tai yra seniausias laivas kada nors rastas Olandijos vandenyse.

Nyderlandų kultūros paveldo agentūros jūrų archeologas Martijnas Mandersas mano, kad laivo nuolaužų ir jo krovinio tyrimai suteiks svarbią informaciją apie vadinamąjį Nyderlandų aukso amžių (Gouden Eeuw). Tuomet pasaulyje klestėjo olandų prekyba, pramonė, mokslas ir menas, buvo sukurtas milžiniškas laivynas prekybai ir karui. „Tas radinys daug ką pasakys apie mūsų tapatybę, jūrinę istoriją, ir kaip mes tapome tokiais, kokiais esame dabar“ – archeologo žodžius cituoja BBC News.

Ekspertų nuomone abu radiniai, laivas ir krovinys, yra unikalūs, turi labai didelę kultūrinę ir archeologinę vertą. Ne kasdien jūreivystės istorikams nutinka tokia sėkmė, kai visai atsitiktinai į jų rankas patenka toks vertingas istorinis jūreivystės reliktas.

 

Audringoje jūroje išbarstyti konteineriai

 

„Pasisekusi nelaimė‘ įvyko pereitų ir šių metų sandūroje, kai uraganinio stiprumo audra „Alfrida“ visa jėga smogė į Olandijos ir Vokietijos šiaurines pakrantes. Vėjo greitis gūsiuose neretai viršydavo 40 metrų per sekundę, o bangos šokteldavo vos ne iki 10 metrų aukščio.

Sausio 2 dienos naktį šiame audrų katile atsidūrė konteinerių laivas „MSC Zoe“, plaukiantis iš Antverpeno į Brėmerhafeną. Jis yra vienas didžiausių konteinerių laivų pasaulyje, kuriame telpa daugiau kaip 19 tūkstančių standartinių konteinerių (TEU). Jo ilgis siekia 395, o plotis – 56 metrus.

Laivas plaukioja su Panamos vėliava, tačiau priklauso Šveicarijoje įsikūrusiai laivybos kompanijai. Jos įkūrėjas ir savininkas yra italų milijardierius G.Aponte. Dar būdamas kruizinio laivo kapitonu, jis vedė turtingo Šveicarijos bankininko dukrą Rafaelą. Pasinaudojęs jos tėvų finansavimu, nusipirko savo pirmąjį laivą, kuris gabeno krovinius tarp Europos ir Afrikos. Šiandien jo vadovaujama MSC yra antra pagal dydį pasaulyje konteinerių laivybos linija, kuri valdo apie 500 laivų.

Į audrą papuolusio laivo „MSC Zoe“ įgula tik po kelių valandų pastebėjo, kad išbarstė nemažą dalį gabenamų konteinerių. Pasak žiniasklaidos pranešimų, per audrą laivas prarado mažiausiai 345 konteinerius. Daugelis jų nuskendo, .

Kai buvo ieškoma nuskendusių konteinerių, už kelių mylių į šiaurę nuo olandų Teršelingo salos po vandeniu buvo aptiktos medinės sijos ir varinės plokštės, paskatinusios atlikti povandeninius archeologinius tyrimus.

 

Ką sužinojo tyrėjai?

 

Iki šiol jūrų archeologai turi iškėlusi tik dalį vario krovinio kartu su trimis medinėmis lentomis ir 12 medinių sijų. Ekspertai mano, kad laivas galėjo būti pastatytas apie 1540 metus Šiaurės Olandijoje. Apskaičiuota, kad jis buvo maždaug 30 metrų ilgio ir 7 metrų pločio. „Tai buvo tiems laikams gana didelis laivas, skirtas gabenti daug krovinių“, – aiškina jūrų archeologė Alicė Overmeer.

Pasak jos, XVI a. Nyderlandų laivų statytojai palaipsniui pradėjo statyti naujos konstrukcijos laivus, kurie buvo talpesni ir suteikė daugiau vietos ginkluotei. Šis laivas, kurio nuolaužos toliau tiriamos, esą buvo suprojektuotas pagal naują dizainą ir pastatytas pereinamuoju laikotarpiu.

Istorikus sudomino ir laivo ypatingas krovinys – kelios tonos vario plokščių. Jos pažymėtos Vokietijos bankininkų ir prekybininkų Fuggerių šeimos prekės ženklu. Ši šeima valdė didelę vario kasyklą Slovakijoje ir turėjo šio metalo prekybos monopolį visoje Europoje. Antverpene buvo jų svarbiausias vario sandėlis. Iš ten, matyt, ir buvo gabenamos kvadratinės vario plokštės, rastos tarp nuskendusio laivo nuolaužų.

Vario ekspertai nustatė, kad atrastos plokštės pagal cheminę sudėtį yra identiškos pirmosioms Nyderlanduose vartotoms vario monetoms. Tuo metu vario monetos buvo kaldinamos, kaip pigesnės alternatyvos auksui ir sidabrui.

Kol istorikai ir  archeologai atlieka mokslinius nuskendusio laivo ir jo krovinio tyrimus, Olandijos ir Panamos saugos tarnybų tyrėjai aiškinasi incidento priežastis. Nyderlandų komanda daugiausia dėmesio skiria padariniams, kuriuos sukėlė į Šiaurės jūrą iškritę konteineriai. Panamos valdžios institucijos nagrinėja priežastis, kurios sukėlė avariją.

 

Fotoreportažas
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8383.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8384.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8385.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8386.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8387.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8388.jpg
  • Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje-Foto-nr-8382_8389.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Sensacingas atradimas Šiaurės jūroje "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.