Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Tamsi dėmė žinomo kliperio istorijoje

Laivai, kaip ir žmonės turi savo istorijas, susikurtą įvaizdį, likimus.

„Brisk“ sulaiko su Čilės vėliava plaukiojančią „Emanuelą“ (anksčiau „Sunny South“), kuri tuo metu gabeno 845 vergus iš Afrikos. Dail. Arthur H.Clark aveikslas.
„Brisk“ sulaiko su Čilės vėliava plaukiojančią „Emanuelą“ (anksčiau „Sunny South“), kuri tuo metu gabeno 845 vergus iš Afrikos. Dail. Arthur H.Clark aveikslas. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Lemtingi ženklai?

 

1854 metų rugsėjo 7 dieną vienoje iš Niujorko laivų statyklų į vandenį buvo nuleistas kliperis „Sunny South“ („Saulėti pietūs“), kuris, deja, nepateisino savo gražaus vardo.

Kitos dienos numeryje didžiausias JAV dienraštis „New York Times“ su entuziazmu, kaip tai buvo būdinga tų laikų spaudai, gyrė naujojo laivo grožį ir puikias jo jūrines savybes, džiaugėsi, kad kliperio krikštynų ceremonijoje dalyvavo labai daug žmonių.

Toks dėmesys naujajam laivui ir pagyros jam gal ir nebuvo labai perdėtos. Juk, kaip ne kaip, 47 metrų ilgio grakščių linijų trijų stiebų burlaivį pastatė garsios „America“ lenktyninės jachtos konstruktorius Džordžas Stirsas (George Steers, 1819-1856). Nepaisant jauno amžiaus (35 metai) jis jau buvo pagarsėjęs kaip vienas talentingiausių JAV laivų konstruktorių, pastatęs daugiau kaip 10 eiklių kliperių, pelniusių „windžamerių“, vėjų išspaudėjų, titulą.

Priešingai, nei naujojo laivo vardas, susijęs su šviesa ir jaukumu, jo išvaizda bylojo apie ką kitą. Kliperio bortai buvo nudažyti juoda spalva, o laivo priekį puošė grėsminga mitologinės jūrų gyvatės figūra. Galima tikėti ar netikėti mistika, tačiau tokia „Sunny South“ išvaizda tarsi nulėmė jo nešlovingą baigtį.  

 

Privalumas – greitis

 

„Johnson & Co” kompanija, sumokėjusi už ”Sunny South“ 70 tūkstančių dolerių, planavo jį naudoti reguliariems reisams tarp JAV Vakarų pakrantės uostų ir Kinijos. Tais laikais greitieji kliperiai gabendavo iš Kinijos arbatžoles, šilką, o neretai ir opiumą. Gerai paskaičiavusi, kompanija galiausiai nusprendė, kad „Sunny South“, nors ir greitas, tačiau per mažas, kad dirbtų pelningai ilgo nuotolio maršrutuose. Vėliau  aplinkybės susiklostė taip, kad jis vis dėlto neišvengė ilgų ir tolimų kelionių.

Jau pirmasis reisas, kuriam vadovavo kapitonas Michaelis Gregoris, užtruko 144 paras. Per tą laiką „Sunny South“ iš Niujorko, aplenkęs Horno kyšulį, pasiekė San Francisko uostą Kalifornijoje. Šioje kelionėje kliperis parodė neįprastai gerą greitį.

Atsidūręs San Franciske, „Sunny South“ čia ilgam neužsibuvo. Laivo savininkai jį pasiuntė į Honkongo salą, kurią nuo 1841 metų pagal Nankino sutartį valdė Didžioji Britanija. Kelionė užėmė tik 51 dieną. Ir tai buvo vienas geriausių greičio rezultatų tarp burlaivių, plaukiojančių šiuo maršrutu. 1856 metais kliperis buvo sugražintas į Niujorką. Tada prasidėjo jo nuolatiniai reisai į Brazilijos uostus. Rio de Žaneirą „Sunny South“ pasiekdavo per 37 ar 40 dienų. Kiek ilgiau užtrukdavo kelionė iki kito Brazilijos uosto Santoso, nutolusio labiau į pietus nuo Rio.

Per ketverius metus jis užsitarnavęs greito ir tvirto amerikiečių kliperio reputaciją. Dėl šių savybių „Sunny South“ patraukė nedorų vertelgų dėmesį.

 

Naujas vardas ir paskirtis

 

1859 metais „Sunny South“ buvo parduotas naujiems savininkams – Havanoje, didžiausiame Kubos salos uostamiestyje, įsikūrusiems amerikiečiams. Jie atsisakė kliperio angliško vardo, pavadindami jį populiariu ispanišku moters vardu „Emanuela“. Perkrikštytas kliperis tapo vienu iš trijų amerikiečiams priklausiusių laivų, kurie vertėsi vergų prekyba. „Emanuela“ tarp jų buvo greičiausia.

Nepaisant jos greičio, „Emanuela“ 1860 metų rugpjūčio 10 dieną buvo sulaikyta britų karinio laivo „Brisk“, kuriam vadovavo kapitonas Algernonas de Horseis (Algernon de Horsey, 1827-1922). Viskas prasidėjo nuo to, kad britai netoli Pietų Afrikos krantų pastebėjo migloje dingstantį laivą su daugybe burių. Šis elgėsi taip, lyg stengtųsi išvengti kontakto su britų patruliniu laivu.

„Brisk“ buvo burinis-sraigtinis patrankomis ginkluotas šliupas maždaug 10 metrų ilgesnis už “Emanuelą“. Norėdama jį pasivyti „Brisk“ įgula paleido į darbą tiek bures, tiek ir garo mašina, kuri suko ne mentračius, kaip anksčiau, bet jau neseniai sukonstruotą varomąjį sraigtą. Greitis, deja, nebuvo didelis – tik 11,5 mazgo. Todėl bėglio persekiojimas užtruko 4 valandas. Pasak specialistų, jei tą dieną būtų pūtęs kiek stipresnis vėjas, britai niekada nebūtų paviję „Emanuelos“. Prie gero vėjo, išskleidęs visas bures, šis kliperis išvystydavo daugiau kaip 17 mazgų greitį.

 

Vežėjai nebuvo nubausti

 

Pasiviję ir šūviais sustabdę nuo jų sprunkantį kliperį, „Brisk“ pareigūnai pasikėlė į jį ir aptiko tai, ką ten tikėjosi rasti. Tai buvo Afrikos juodaodžiai, sugrūsti į vadinamąjį vergų denį. Paaiškėjo, kad kelionės pradžioje čia jų būta daugiau kaip 800, bet iš jų 105 jau buvo mirę pakeliui.

Kartu su pareigūnais vergų prekybos laivą aplankė ir žinomas Afrikos tyrinėtojas Džonas Henningas Spikas (John Hanning Speke, 1827-1864), kuris tuo metu buvo „Brisk“ keleivis. Vėliau jis savo ataskaitoje rašė, kad vergų laive išrydo daugybę alkanų žmonių, sugrūstų į ankštą ir dvokiantį tvindeką, patalpą esančią tarp denių.

Rašytojas Čarlzas Dikensas (Charles Dickens, 1812-1870), apsilankęs „Emanueloje“ praėjus 6 mėnesiams po jos sulaikymo, rašė, kad laivas, nepaisant pastangų jį išvalyti ir dezinfekuoti, vis dar siaubingai smirdėjo.

Išlaisvinti vergai buvo nugabenti į Mauricijaus salą Indijos vandenyne ir įdarbinti cukraus plantacijose. Vergų laivo įgula nesulaukė jokios bausmės ir buvo paleista į krantą. Pasirodė, kad Britanijos valdžios institucijos dar neturėjo įstatymų, nurodančių kaip reikia elgtis tuo atveju, kai sulaikomas vergų pirklių laivas su svetima vėliava. Šiuo atveju „Emanuela“ plaukiojo pakėlusi Čilės vėliavą. „Brisk“ kapitonas oficialiame laiške Admiralitetui labai apgailestavo, kad jam teko išleisti į krantą 45 laivo „Emanuela“ įgulos narius.

Pats vergų pirklių laivas buvo konfiskuotas ir kaip prizas atiteko britų kariniam jūrų laivynui. Britų Karališkasis laivynas jį pavadino „Enchantress“ („Kerėtoja“) vardas ir naudojo kaip plaukiojančią bazę Afrikos pakrantėje. Naujoji kliperio tarnyba truko neilgai. 1861 metais, užplaukęs ant rifo Mozambiko kanale, buvęs amerikiečių kliperis „Sunny South“ nuskendo.

 

Fotoreportažas
  • Tamsi dėmė žinomo kliperio istorijoje-Foto-nr-7629_7630.jpg
  • Tamsi dėmė žinomo kliperio istorijoje-Foto-nr-7629_7631.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Tamsi dėmė žinomo kliperio istorijoje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.