Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje

Jau septyniasdešimt šeštus metus Temzės žiočių dugne guli amerikiečių laivas „Richard Montgomery“ prifarširuotas įvairiausių sprogmenų, kurie vis labiau gąsdina netoliese esančios salos Sheppey ir pakrantės miesto Sautendo gyventojus.

Sonaro vaizdas rodo, kad  laivas guli dugne perlūžęs per puse.
Sonaro vaizdas rodo, kad laivas guli dugne perlūžęs per puse. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Laivai, nešę laisvę Europai

 

1944 metų liepos 25 dieną iš Niujorko išvyko 120 transportinių laivų vilkstinė lydima karinio konvojaus. Ji gabeno karinę amuniciją sąjungininkams birželio 6 dieną išsilaipinusiems Normandijoje.

Šios vilkstinės laivas, pavadintas JAV nacionalinio didvyrio, žuvusio nepriklausomybės kare, generolo Richardo Montgomerio vardu, savo triumuose turėjo beveik 7000 tonų sprogmenų ir šaudmenų.

Trijų stiebų, 135 metrų ilgio garlaivis buvo vienas iš vadinamųjų „Laisvės  laivų“. Antrojo pasaulinio karo metais 18 JAV laivų statyklų masiškai gamino pigius transportinius laivus, kurių kiekvienas galėjo gabenti daugiau kaip po 10 000 tonų sveriantį krovinį.

Dėl nesudėtingos konstrukcijos tokį laivą iš atskirų blokų buvo galima surinkti vos per 42 dienas. Iš viso nuo 1941 iki 1945 metų jų buvo pastatyta 2710 vienetų. Tai buvo didžiausias laivų, pagamintų pagal vieną projektą, skaičius. Karo metais jie suteikė galimybę žymiai padidinti ginkluotės ir kitokios karinės amunicijos tiekimą antihitlerinės koalicijos sąjungininkams.

Greitai ir masiškai „kepami“ laivai, nepasižymėjo patraukliu dizainu, todėl jų nuotraukos nemirgėjo žiniasklaidoje. Žurnalas „Time“ pavadino juos „bjauriaisiais ančiukais“. Sunerimęs dėl tokio prasto labai reikalingų laivų įvaizdžio, prezidentas Franklinas D.Roosveltas siekė pakeisti visuomenės nuomonę. 1941 metų rugsėjo 27 dieną, kai gamyklas iš karto paliko 14 naujo tipo laivų, prezidentas paskelbė Laisvės laivyno diena (Lyberty Fleet Day). Pasak Roosvelto, ši nauja laivų klasė atneš laisvę Europai. Taip atsirado bendras jų pavadinimas „Lyberty ship“ („Laisvės laivas“).

„Richard Montgomery“, kaip ir kiti „Lyberty“ klasės laivai, suvaidino svarbų vaidmenį gabenant karinę amuniciją sąjungininkų, britų, amerikiečių ir sovietų, pajėgoms.

 

Įstrigo ant seklumos

 

1943 metais pastatytas „Richard Montgomery“, išplaukęs į savo paskutinį reisą, sėkmingai kirto Atlanto vandenyną, kuriame siautėjo vokiečių povandeninių laivų „vilkų gaujos“. Pasiekęs Didžiosios Britanijos vandenis, laivas kelionę tęsė palei Škotijos ir Anglijos rytinius krantus. Kol bus suformuota nauja vilkstinė, turėjusi vykti į Prancūzijos uostą Šerburą, jam buvo įsakyta laukti Temzės žiotyse.

1944 metų rugpjūčio 19 d. vakare Soutendo uosto kapitonas (Harbourmaster), atsakingas už visų laivų judėjimą Temzės žiotyse, nurodė kur turi inkaruotis amerikiečių laivas. Vėliau buvo nustatyta, kad uosto kapitonas parinko laivui pavojingą stovėjimo vietą. Kita vertus, jis neturėjo didelio pasirinkimo, nes čia ir taip jau buvo sausakimša nuo anksčiau atvykusių laivų.

Prasidėjus potvyniui, inkarai neišlaikė „Richard Montgomery“. Srovė jį nunešė apie 250 metrų į šoną nuo laivybos kanalo.

Ankstyvą sekmadienio rytą, rugpjūčio 20 dieną, keli netoliese prišvartuoti laivai pastebėjo, kad amerikiečių laivas sparčiai dreifuoja smėlio seklumos link. Jie bandė sirenomis signalizuoti apie pavojų, tačiau nesėkmingai. „Richard Montgomery“ budintis kapitono vyresnysis padėjėjas kažkodėl nepasivargino pažadinti ramiai savo kajutėje miegančio kapitono.

Potvynio banga užnešė laivą ant seklumos viršūnės. Kai prasidėjo atoslūgis, „Richard Montgomery“ tvirtai įstrigo. Pasibaigus potvyniui, laivo krovinio svoris tapo per didelis, kad jį galėtų atlaikyti ant povandeninės smėlio kalvos pakibęs korpusas. Jis pradėjo deformuotis ir sproginėti. Žinodami kokį krovinį jie gabena, kapitonas ir įgula staigiai apleido laivą gelbėjimosi valtimis ir plaustais.

 

Nuolaužos – mirtini spąstai

 

Praėjus trims dienoms po to, kai „Richard Montgomery“ užplaukė ant seklumos, atvyko du gelbėjimo laivai su krovikų komandomis. Jie pradėjo iškraudinėti mirtiną krovinį. Pirmiausia buvo ištuštinti tie triumai, kurie vis dar buvo virš vandens.

Per dvi savaites iš laivo buvo pašalinta 1514 tonų sprogmenų. Rugsėjo 4 dieną stiprus vėjas ir didėlės bangos privertė nutraukti krovinių gelbėjimo operaciją. Besikartojantys potvyniai ir atoslūgiai kas kartą vis labiau blogino priskendusio laivo padėtį. Galiausiai pakibęs ant povandeninės smėlio kalvos laivas perlūžo pusiau. Nuolaužos, pasvirusios į dešinį bortą, atsidūrė 15 metrų gylyje. Virš vandens liko styroti tik trys laivo stiebai.

Audringi orai laimėjo mūšį kovoje su „Richard Montgomery“ gelbėtojais. Laivas galutinai buvo prarastas. Dar tebevykstant karui, atsirado daugybė kitų neatidėliotinų reikalų. Britų vandenyse nuskendusio amerikiečio laivo likimas buvo atidėtas ateičiai. Laikas bėgo, tačiau Admiralitetas nusprendė palikti nuolaužas ir jos pavojingus krovinius netrikdomus.

Viena iš priežasčių, nulėmusių tokį sprendimą, buvo nevykęs bandymas  neutralizuoti panašų krovinį lenkų laive „Kielce“. Pajudinus 1946 metais Folkstono uoste prie Lamanšo sąsiaurio nuskendusį laivą, įvyko sprogimas, prilygstantis 4,5 balo Žemės drebėjimui pagal Richterio skalę. Jis jūros dugne paliko didžiulį kraterį ir sukėlė paniką bei chaosą Folkstono uoste. O juk lenkų laivo nuolaužose buvo žymiai mažiau sprogmenų. Be to, jos buvo maždaug už 3-4 jūrmylių nuo kranto ir giliame vandenyje.

Šiomis dienomis JK žiniasklaidoje pasisakantys ekspertai teigia, kad „Richard Montgomery“ laive likusios bombos galis sukelti dar didesnį sprogimą, nei tas, kuris neseniai įvyko Libano sostinėje Beirute, sulyginęs su žeme beveik visą uostą.

 

Kiek dar ilgai „tiksinti bomba“ ilsėsis jūros dugne?

 

Pavojingą nuolaužą, esančią viename judriausiame Jungtinės Karalystės laivybos kelyje, supa 800 metrų draudžiamoji zona. Ją nuolatos stebi Jūrų ir pakrančių apsaugos agentūra. Tačiau „Medway Ports“ uostų vadovybė nerimauja, manydama, kad pavojingas skenduolis nėra taip gerai apsaugotas, kaip tvirtina valdžios institucijos.

Per pastaruosius kelis dešimtmečius mažiausiai 22 laivai pažeidė draudžiamą zoną. Neseniai vienas nuotykių mėgėjas įkėlė į „Facebook“ nuotrauką, kurioje jis vaizduojamas stovintis ant bangletės, su kuria atplaukė, ir atsirėmęs į vieną iš vandens kyšantį laivo stiebą. Ši nuotrauka sukėlė didžiulį ažiotažą socialiniuose tinkluose.

Ką daryti su nuskendusio laivo nuolaužomis, kuriose pilna sprogmenų? Apie tai diskutuojama jau ne vieną dešimtmetį. Pastaraisiais metais šis klausimas tapo aktualesnis, nes šalia siūloma išplėsti didžiulį aerouostą, kuris trigubai viršytų netoliese esančio Hitrou oro uosto srautus.

Valdžia yra pasirengusi nupjauti virš vandens kyšančius laivo stiebus. 2020 birželio mėnesį JK Transporto departamentas paskelbė, kad ieško rangovo, kuris pašalintų laivo stiebus, nes jie „kelia pernelyg didelę įtampą likusiai laivo konstrukcijai“. Gynybos ministerija siūlo sumokėti 5 milijonus svarų „pavojaus pinigų“ bet kuriai įmonei, pasirengusiai nulaužti rūdijančius amerikiečių „bombų laivo“ stiebus.

Per pastaruosius 76 metus „Richard Montgomery“ išgulėjo Temzės žiotyse beveik nepaliestas. Dabar nemažai vietos gyventojų nerimauja, ar bandymas sutrumpinti stiebus nesukels galingo sprogimo?

 

 

Fotoreportažas
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9425.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9426.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9427.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9428.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9429.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9430.jpg
  • Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje-Foto-nr-9424_9431.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Tiksinti amerikiečių bomba Temzėje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.