Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

„Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje

Šiandien mažai kas žino, kad prieš šimtmetį nuskendo Kanados laineris „Empress of Ireland“, nusinešęs 1012 žmonių gyvybes.

Kanados laineris „Empress of Ireland“
Kanados laineris „Empress of Ireland“ @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Prabangus ir saugus laineris

„Kanados titaniku“ įvardintas laineris buvo pastatytas 1906 metais Škotijoje ir aštuonerius metus be jokių incidentų plaukiojo tarp Kvebeko Kanadoje ir Liverpulio Anglijoje. Šį atstumą 174 metrų ilgio laivas įveikdavo per 6 paras – tiems laikams rekordiškai trumpą laiką. Jį buvo pamėgę daugelis to meto aukštuomenės ir verslo atstovų abejose Atlanto pusėse. Rinktis kelionę šiuo laivu skatino greitis ir buitiniai patogumai. Keleivių paslaugoms buvo įrengtos ištaigingos, jaukios kajutės, neturinčios numerio su skaičiumi „13“. Jie galėjo naudotis poilsio ir muzikiniais salonais, biblioteka, mėgautis puikiu aptarnavimu. Plaukiant kas vakarą vykdavo tada dar nebyliojo kino seansai, kurių metu grojo taperis (pianistas, muzika iliustruojantis nebylius kino filmus). Kasdien išeidavo laivo laikraštis, skelbiantis per radiją priimtas įvykių naujienas. Tikinčiųjų reikmėms buvo įrengta skoninga koplytėlė.

Po „Titaniko“ katastrofos, kuri įvyko 1912 metų balandyje, kanadiečių lainerio savininkai pasirūpino didesniu savo laivo saugumu. Laive buvo sumontuota naujausia įranga ledkalniams aptikti, įsigyta 2212 gelbėjimosi liemenių (maksimalus keleivių skaičius 1550), 36 gelbėjimosi botus, galinčius sutalpinti 1866 žmones. Laivo triumas buvo padalintas į 11 vandeniui nepralaidžių sekcijų. Laineriui vadovavo 39 metų kapitonas Henris Džordžas Kendelas, turėjęs nemažą patirtį vesti keleivinius laivus per Atlantą.

Laivo savininkai keleivius užtikrindavo, kad tai vienas prabangiausių ir saugiausių transatlantinių lainerių.

Nuskendo per 15 minučių

„Empress of Ireland“ („Airijos imperatorė“), priklausęs „Canadien Pacific Steamship’s“ kompanijai, 1914 metų gegužės 28 dieną paliko Kvebeko uostą ir Šv. Lauryno upe leidosi Atlanto link. Laivu į Europą plaukė 1057 keleiviai ir 420 įgulos narių.

Į lemtingąjį reisą laineris išplaukė pusę penkių vakaro. Oras buvo gražus, matomumas geras, plačios Šv. Lauryno upės paviršius skleidė ramybę. Pasroviui laivas plaukė 21 mazgo greičiu. 11 valandą vakaro visi keleiviai nuėjo miegoti ir laive įsivyravo tyla. Beveik 200 kilometrų upe laivą vedęs locmanas po pusiaunakčio išlipo, tiltelyje liko tik kapitonas su vairininku. Virš upės pradėjo driektis rūkas. Iš jo staiga išniro didelio laivo nosis ir rėžėsi tiesiai į lainerio dešinį bortą. Tai buvo norvegų transportinis laivas „Storstad“, gabenęs į Monrealį 10400 tonų akmens anglies.

Pro išmuštą 15 metrų ilgio skylę į laineri plūstelėjo didžiulė masė vandens. Per 15 minučių laineris paniro po vandeniu. Apatinės kajutėse miegoję keleiviai žuvo iš karto, kiti sutiko mirtį klajodami tamsiais ir painiais koridoriais. Ne ką geriau pasisekė ir tiems, kurie spėjo išlipti į viršutinį denį. Daugelį jų nušlavė per pasvirusį denį į vandenį skriejančios gelbėjimosi valtys. Išsigelbėjo tik 465 žmonės, žuvo 1012. Skaudžiausia, kad iš 138 vaikų, plaukusių laineriu, pavyko išgelbėti tik keturis.

Nuskendęs laivas apiplėštas

Lainerio „Empress of Ireland“ katastrofa, pareikalavusi didelių aukų, nesulaukė tokio dėmesio, negu dviem metais anksčiau nuskendęs „Titanikas“ (žuvo 1513 žmonių). Matyt, buvo kaltos dvi aplinkybės: tarp Kanados lainerio keleivių nebuvo tiek daug pasaulio įžymybių, be to, tuo metu pasaulio dėmesį buvo prikaustęs prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas.

Nuskendęs laineris iki šiol tebeguli Šv. Lauryno upės dugne 45 metrų gylyje. Jo niekada nebandyta iškelti. Žuvusių keleivių giminaičių prašymu buvo iškeltas laivo iždininko seifas, kuriame esą buvo laikomi keleivių pinigai ir kitokios vertybės. Deja, tai, kas buvo rasta seife, sudarė tik 5 procentus ieškiniuose pateiktos sumos. Narai taip pat iškėlė 318 pašto maišų ir 212 sidabro lydinių, ,kuriuos į Europą gabeno laineris.

Vėliau nuskendusiu laineriu susidomėjo narai mėgėjai ir paprasčiausi marodieriai. Jie gerokai apiplėšė skenduolį, pasiglemždami laivo patalpų prabangaus interjero dalis, kajutėse rastus daiktus ir visa tai, kas galėjo dominti kolekcininkus. Per šią lobių „medžioklę“ žuvo ne vienas naras. 1998 metais Kanados valdžia nuskendusį lainerį „Empress of Ireland“ paskelbė istoriniu paminklu ir uždraudė privatiems asmenims nardyti į nuskendusį laivą. 2009 metais, įtraukus upės dugne gulintį lainerį į saugomų istorinių vertybių sąrašą „National Historic Sites of Canada“, apskritai uždrausta nardyti prie jo.

Dabar lainerio žuvimo vietą žymi specialus plūduras, o pietiniame Šv. Lauryno krante pastatyti keli atminimo paminklai. Po dviejų metų Kanada ruošiasi plačiai paminėti šimtąsias „Empress of Ireland“ katastrofos metines.

 

Fotoreportažas
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_755.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_756.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_757.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_759.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_760.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_761.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_762.jpg
  • „Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje-Foto-nr-754_763.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "„Titaniko“ mąsto tragedija Šv. Lauryno upėje"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.