Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Tragedija sukėlė prisiminimą apie „Žalčių karalienę“

Šiemet rugsėjo 22 dieną tragiškai pasibaigusi regata Baltijos jūroje, primena 1986 m. rugsėjo 20-osios audringą naktį, kai į krantą ties Melnrage buvo išmesta jachta „Žalčių karalienė“ ir žuvo trys įgulos nariai.

Jachta „Žalčių karalienė“ fotografuota dar prieš tragediją.
Jachta „Žalčių karalienė“ fotografuota dar prieš tragediją. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Įgula patyrusi, jachta tvarkinga

 

Prieš 32 metus įvykusią avariją aš gerai prisimenu, nes buvau Smiltynės jachtklube palydint į jūrą tuometinės regatos dalyvius, kitos dienos paryčiais, gavęs žinią, jau skubėjau prie išmestos į krantą „Žalčių karalienės“, domėjausi Klaipėdos miesto prokuratūros atliekamu tyrimu apie nelaimės aplinkybes ir priežastis.

Tą šeštadienį, kai prasidėjo tradicinė regata Lietuvos jūrų laivininkystės sporto tarybos taurei laimėti, pūtė nestiprus šiaurės vakarų vėjas, kurio greitis neviršijo 6 metrų per sekundę. Pokštelėjo starto raketa ir dvylika burlaivių kirto starto liniją priešais Smiltynės jachtklubą.

Be „Meridiano“, „Suominio“ ir dar kelių klaipėdiečių jachtų, į regatą buvo atvykę ir Kauno buriuotojai. Jų „Žalčių karalienė“ turėjo puikią reputaciją. Jos įgula, vadovaujama vieno garsiausio Lietuvos jachtos kapitono B.Žumbakio, buvo ne kartą skynusi gražias pergales SSSR ir tarptautinėse varžybose.

Šį kartą „Žalčių karalienės“ šešių žmonių įgulai vadovavo tarptautinės klasės sporto meistras, diplomuotas jachtos kapitonas Vytautas Mačiulaitis. Jo padėjėju plaukė taip pat patyręs buriuotojas, turintis jachtos kapitono diplomą Jurgis Kovas. Likusią įgulos dalį sudarė keturi vyrai, turintys pirmos ir antros klasės vairininkų kvalifikacijas.

Jachtos techninė būklė, išplaukiant į varžybas, nekėlė jokių abejonių, nes gegužę buvo apžiūrėta Sporto registro ir pripažinta tvarkinga. Įgula, kaip reikalavo tuometinėmis instrukcijomis, buvo apsirūpinusi saugaus plaukiojimo priemonėmis. Jas sudarė 8 gelbėjimosi liemenės, 6 saugos diržai, 2 gelbėjimosi ratai, gelbėjimosi plaustas, signalinės raketos.

 

Spąstai uosto vartuose

 

Nestiprus vėjas, lydėjęs jachtas varžybų pradžioje, palaipsniui įsismarkavo. Ties Ventspiliu, pasak regatos dalyvių, ne viena įgula, tarp jų ir „Žalčių karalienės“, buvo priversta rifuoti bures, o dirbant denyje – apsijuosti saugos diržais. Nežiūrint audringo oro, plaukimas vyko normaliai.

Apie 23 val. „Žalčių karalienė“ priartėjo prie Klaipėdos uosto vartų. Hidrometeorologinės observatorijos duomenimis, tuo metu dangų dengė debesys, pūtė vakarų šiaurės vakarų vėjas, gūsiuose pasiekdamas 16 metrų per sekundę. Audros išjudintos bangos ties uosto vartais siekė apie 2 metrus. Prie uosto vartų susidarė stipri bangų grūstis. Klaipėdos prekybos uosto kapitonas miesto prokuratūros tardytojui, atliekančiam tragedijos tyrimą, teigė, kad tokiu metu įėjimas į uostą susijęs su pavojumi, nes trumpos bangos sunkina laivo valdymą.

Grįžtančias iš distancijos jachtas prie uosto vartų pasitiko savotiški „spąstai“. Parodymuose „Žalgirio“ jachtos kapitonas E.Gerulskis rašė: „Mano jachta sveria vos ne tris kartus daugiau už „Žalčių karalienę“, tačiau kai einant į vartus užgriuvo stati banga, ją iš karto pasuko šonu. Ne iš karto pasisekė suvaldyti ją“.

„Suominio“ jachtos kapitonas R.Dargis davė tokius parodymus: „Kai jachta buvo maždaug už 400 metrų nuo pietinio molo, aš pamačiau iš jūros pusės ateinančią 4 metrų aukščio bangą, kuri užpylė laivą. Jachta tuomet pakrypo 40 laipsnių kampu. Mūsų laimei, tokia grėsminga banga buvo vienintelį, todėl jachta greitai išsilygino“.

 

Bangų nuplauti

 

„Žalčių karalienėje“ įvykiai klostėsi žymiai dramatiškiau. Artėjant prie uosto vartų, prie jachtos vairo stojo pats kapitonas V.Mačiulaitis. Už 200 metrų nuo šiaurinio molo, jachtą pasivijo didžiulė banga, kuri pavertė jachtą ant šono, o V.Mačiulaitį nuplovė už borto. Tamsa, švilpia vėjas, riaumoja bangos. Iššokę į denį vyrai nustėro – nėra kapitono. Po minutės kitos bangos priplakė kapitoną prie jachtos ir jam, padedant bendražygiams, pavyko užsiropšti į denį,

Virstant jachtai, lūžo stiebo viršūnė. Nebegalint naudotis burėmis, bandyta užvesti variklį, tačiau to padaryti nepavyko. Kai visi įgulos nariai, išskyrus J.Kovą, kuris krapštėsi prie variklio, darbavosi denyje, jachtą užgriuvo dar viena didžiulė banga, ją apvertė, o buvusius viršuje nuplovė.  Atsitiesiant jachtai, V.Mačiulaitis spėjo nusitverti už troso ir per vairo plunksną įlipo į vairą.

J.Kovas, buvęs jachtos viduje, per priekinį denio liuką išnėrė į paviršių, o vėliau buvo bangos prineštas prie jachtos ir užmestas ant denio. Vienas įgulos narys savo jėgomis nuplaukė iki kranto. Kiti trys vyrai po paskutinės bangų atakos tiesiog dingo putojančiuose vandenyse.

„Žalčių karalienė“ netrukus buvo išmesta į krantą Melnragės paplūdimyje. Kartu su ja krantą pasiekė V.Mačiulaitis ir J.Kovas.

Parengtinio tardymo metu buvo nustatyta, jog pagrindinė įgulos dalies žuvimo priežastis – nepasinaudojo gelbėjimosi priemonėmis. Išėję ant denio gelbėti savo kapitono, jie neprisisegė saugos diržais, todėl buvo nuplauti nuo denio.

Tais laikais buriuotojai turėjo tik kamštines, storas ir darbui denyje visai nepatogias gelbėjimosi liemenes. Dažniausiai, jei reikėdavo keisti bures banguojant, niekas jų nedėvėdavo. Nebuvo tada ir mobiliųjų telefonų pagalbai pasikviesti, nebuvo sraigtasparnių, kurie galėtų atskristi.

Baudžiamoji byla, įvertinus force majeure aplinkybes, buvo nutraukta. Miesto prokuratūra laikė esant būtina pasiųsti tiekimą respublikos Kūno kultūros ir sporto komitetui, Lietuvos buriavimo federacijai dėl būtinumo ne tik griežtai kontroliuoti kaip laikomasi priemonių užtikrinančių saugų jachtų plaukiojimą, bet ir būtinybę, rengiant varžybas jūroje, pasirūpinti gelbėjimo laivais, kurie budėtų jūroje ar stovėtų uoste tam pasiruošę.

Fotoreportažas
  • Tragedija sukėlė prisiminimą apie „Žalčių karalienę“-Foto-nr-7636_7637.jpg
  • Tragedija sukėlė prisiminimą apie „Žalčių karalienę“-Foto-nr-7636_7638.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Tragedija sukėlė prisiminimą apie „Žalčių karalienę“"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.