Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Tragiškas „Arctic“ keleivių likimas

Skęstant amerikiečių keleiviniam laivui „Arctic“ žuvo visos juo plaukusios moterys ir vaikai, nes panikos apimti įgulos nariai pirmiausia gelbėjosi patys. Tai buvo vienas iš gėdingiausių įvykių jūreivystės istorijoje.

„Arctic“ po susidūrimo su „Vesta“.
„Arctic“ po susidūrimo su „Vesta“. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Greitas, patogus, patikimas.

 

Mentratinis garlaivis „Arctic“ buvo didžiausias ir prabangiausias iš keturių keleivinių laivų, kurie priklausė JAV laivybos magnatui Edwardui Collinsui. „The New York Herold“ žurnalistė, dalyvavusi jo nuleidimo į vandenį iškilmėse, rašė, kad tai įspūdingiausias laivas, pastatytas kada nors nuo Nojaus arkos laikų. Tokio epiteto naujasis laivas nusipelnė ne atsitiktinai.

„Arctic“ buvo statomas su JAV vyriausybės subsidija ir turėjo pranokti britų „Cunard Line“ kompanijos keleivinius laivus dydžių, komfortu ir greičiu. Dvi garo mašinos po 1000 arklio galių suko du milžiniško dydžio mentračius, pritvirtintus prie 87 metrų ilgio laivo bortų. Palankiomis oro sąlygomis garlaivis išvystydavo daugiau kaip 12 mazgų greitį. Atlantą jis įveikdavo maždaug per 10 dienų. Garo mašinų pakuros per parą surydavo beveik 90 tonų anglies. Jei dėl blogo oro transatlantinė kelionė užtruktų, garlaivis turėjo ir burių įrangą.

Keleivių patogumui „Arctic“ buvo įrengtas, kaip rašė laikraščiai, su rytietiška prabanga. Jo salonų sienas puošė veidrodžiai ir brangūs kilimai. Keleivių kajutės buvo apšildomos garu, turėjo vonias su pašildytu vandeniu. Keleiviai galėjo naudotis kirpyklos paslaugomis. Pasirūpinta net rūkoriais. Jiems buvo skirtas puikus rūkomasis salonas.

Ketverius metus „Arctic“ du kartus per mėnesį kursavo tarp Senojo ir Naujojo pasaulių demonstruodamas naujus greičio, patogumo ir patikimumo standartus.

 

Susidūrimas rūke

 

1854 metų rugsėjo 21 dieną „Arctic“ išplaukė iš Liverpulio į Niujorką su 233 keleiviais, iš kurių 150 užėmė pirmos klasės kajutes. Tarp jų buvo laivo savininko E.Collinso žmona su dukra ir sūnumi, keli bankininkai su šeimomis, prancūzų diplomatas bei kiti žinomi asmenys.

Laivui vadovavo 49 metų kapitonas James Luce, praleidęs jūroje jau daugiau kaip ketvirtį amžiaus. Jo komanda – 135 žmonės: šturmanai, mechanikai, jūreiviai, patarnautojai.

Rugsėjo 27 dieną, jau baigiantis reisui, būnant maždaug už 60 jūrmylių nuo Niufaundlendo salos, laivas atsidūrė tirštame rūke. Kartais jis visiškai uždengdavo horizontą. Staiga iš rūko išniro  nedidelis prancūzų garlaivis „Vesta“. Susidūrimas tapo neišvengiamas.

Tuo metu dauguma „Arctic“ keleivių sėdėjo salone laukdami pietų. Nuo smūgio šiek tiek sudrebėjęs laivas nesukėlė didesnio keleivių sąmyšio. Kapitonas pirmiausia susirūpino kuo baigėsi susidūrimas mažesniam laivui, kuris dingo rūke su skyle priekyje ir sulaužytu stiebu. Jo įsakymu viena iš šešių „Arctic“ gelbėjimo valčių buvo nuleista į vandenį ir vadovaujama vyresniojo padėjėjo Roberto Gourlay pasiųsta išsiaiškinti kokios pagalbos reikia taranuotam laivui.

 

Neatlaikė medinis bortas

 

Dėl savo laivo būklės kapitonas J. Luce per daug nesijaudino. Pirminė apžiūra parodė, kad pažeistas tik dešiniojo borto mentračio gaubtas ir pramušta nedidėlė skylė aukščiau vaterlinijos. Deja, netrukus paaiškėjo ir rimtesni pažeidimai.

Buvo aptikta, kad „Vesta“ savo geležiniu korpusu pralaužė „Arctic“ medinį bortą ir žemiau vaterlinijos. Bandymai atsiradusias skyles užkimšti čiužiniais ir iš išorės jas pridengti burių palomis nesustabdė į laivo vidų plūstančio vandens. Kapitonas, supratęs, kad reikia gelbėtis patiems, įsakė pumpuoti vandenį ir visu greičiu plaukti kranto link. Prancūzų garlaivis „Vesta“ ir jo ieškoti išplaukusi „Arctic“ gelbėjimo valtis buvo palikti likimo valiai.

Iki kranto buvo dar toli, kai „Arctic“ pradėjo vis labiau grimzti į šaltas Šiaurės Atlanto bangas. Po kelių valandų vanduo pasiekė katilinę. Sustojo garo mašina sukusi mentračius, nebeveikė pompos. Visiems „Arctic“ jūreiviams ir keleiviams tapo aišku koks likimas netrukus juos ištiks.

 

Bailių jūreivių panika

 

Katastrofos pradžioje sklandęs tik nerimas netrukus peraugo į paniką. Penkios laive likusios gelbėjimo valtys galėjo sutalpinti mažiau kaip pusę visų laive esančių asmenų. Kapitonas J.Luce nurodė savo padėjėjams pirmiausia pasirūpinti moterimis ir vaikais. Laive kilo panika ir niekas nesiruošė vykdyti jo nurodymų.

Į pirmąją gelbėjimo valtį, kurioje buvo 12 moterų, sušoko tiek žmonių, kad ji netrukus apsivertė ir nuskendo. Grupė mechanikų, vadovaujama savo viršininko J. Rogerso, grasindama keleiviams revolveriais, susėdo į kitą valtį. Panašiai pasielgė ir antrasis kapitono padėjėjas Williamas Baalhamas. Nuplaukęs tolyn nuo skęstančio laivo jis nepriėmęs į savo gelbėjimo valtį nei vieno keleivio.

Nepaisant kapitono J.Luce pastangų pirmenybę suteikti moterims, vaikams ir keleiviams, visas valtis užgrobė įgulos nariai ir stipresni keleiviai vyrai.

 

Kapitonas nepaliko laivo

 

Viena po kitos nuo laivo tolo pustuštės gelbėjimosi valtys, kuriose buvo beveik vieni jūreiviai. Laive liko kapitonas, jo ketvirtasis padėjėjas Francis Dorianas ir keli šimtai keleivių. Matydamas tik vienintelę priemonę, padėsiančią išlikti gyviems, J.Luce paragino nelaimės bendrus kol dar ne vėlu statyti plaustą iš stiebų nuolaužų ir kitų medinių daiktų: durų, baldų. Skubiai buvo sukaltas primityvus plaustas, bet ir vėl įvyko peštynės dėl vietos jame. Pagaliau plaustas neatlaikė į jį sulipusių žmonių svorio ir iširo. Bandžiusieji juo išsigelbėti atsidūrė šaltame vandenyje.

Praėjus keturioms valandoms po avarijos, „Arctic“ nuskendo. Kapitonas J.Luce su sūnumi ir likę keleiviai skęstančio laivo sukelto sūkurio buvo įtraukti į gelmę. Kapitonui ir keliems keleiviams, išnirusiems į paviršių, pavyko užsikabinti už atplyšusio nuo mentračio medinio gaubto.

 

Skirtingi likimai

 

Niufaundlendo krantus pasiekė tik dvi valtys. Praplaukiantis laivas išgelbėjo vieną valtį su 31 žmogumi ir pakėlė į denį kelis žmones, kurie laikėsi įsikabinę laivo nuolaužų, tarp jų ir kapitoną J.Luce. Iš visų žmonių plaukusiu laivu „Arctic“ išsigelbėjo tik 24 keleiviai vyrai ir 61 įgulos narys. Visos moterys ir vaikai, o jų buvo daugiau kaip 30, nuskendo.

Žinia apie „Arctic“ laivo katastrofą Niujorką pasiekė tik po dviejų savaičių. Pirma visuomenės reakcija buvo liūdesys dėl žuvusių žmonių. Tačiau paaiškėjus visoms tragedijos aplinkybėms kilo didžiulis pasipiktinimas dėl sunkiai suvokiamo „Arctic“ jūreivių bailumo ir niekšiško elgesio. Todėl daugelis buvusių šio keleivinio laivo jūrininkų vėliau niekada nebegrįžo į JAV.

Nepaisant visuomenės spaudimo, teisiškai nebuvo įvertintas netinkamas kai kurių laivo karininkų ir jūreivių elgesys. Kapitonas J.Luce, neužtikrinęs tvarkos katastrofos ištiktame laive, taip pat buvo atleistas nuo kaltės, bet daugiau niekada nebeplaukė į jūrą.

Labiau, negu keleiviniam laivui „Arctic“, pasisekė 46 metrų ilgio prancūzų garlaiviui „Vesta“. Jo metalinis korpusas buvo padalintas į vandeniui nelaidžias sekcijas, todėl po susidūrimo laivas išsilaikė ant vandens ir sėkmingai pasiekė Sent Džonso uostą Niufaundlendo saloje.

Fotoreportažas
  • Tragiškas „Arctic“ keleivių likimas -Foto-nr-5126_5127.jpg
  • Tragiškas „Arctic“ keleivių likimas -Foto-nr-5126_5128.jpg
  • Tragiškas „Arctic“ keleivių likimas -Foto-nr-5126_5129.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Tragiškas „Arctic“ keleivių likimas "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.