Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai

 

Vakarinėje Lietuvos dalyje yra visiškai užmirštas atraktyvus vandens kelias – Vilhelmo kanalas. Panašius dirbtinius vandens telkinius kitos šalys dažniausiai išnaudoja pritraukti į kraštą didesniam kiekiui turistų.  

Žemi tiltai užkirs bet kokią laivybą Vilhelmo kanalu.
Žemi tiltai užkirs bet kokią laivybą Vilhelmo kanalu. @ Vidmanto Matučio nuotr.

Užsitęsusios atgaivinimo viltys

Prieš kelis metus dar vyko diskusija apie tai, kad Vilhelmo kanalas turėtų būti panaudojamas turizmo reikmėms. Paskutinį kartą apie tai diskutuota 2009 metų vasarą Klaipėdos apskrities regioninėje taryboje.

Užslinkusi krizė kol kas sulaikė norą Vilhelmo kanalu plaukioti mažaisiais laiveliais. Galbūt įtakos turi ir tai, kad panaikinta Vilhelmo kanalo atgaivinimo idėją puoselėjusi Klaipėdos apskrities administracija?

Dalis klaipėdiečių sunerimo, kad Vilhelmo kanale turistinės laivybos net nesirengiama atnaujinti. Tam kliūtis neva daranti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija. Jos užsakymu ties Malkų įlankos galu pastatyti labai žemi tiltai, kuris ateityje užkirs kelią turistinei laivybai. 

Vieni galvoja apie laivybos atnaujinimą, nes tai perspektyvu ir reikalinga, o kiti pastato beveik neįveikiamą kliūtį.

Dvejus metus Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai vadovaujantis Eugenijus Gentvilas teigė, kad tiltas pastatytas dar iki jo. Matyt, tuomet neatrodė, kad Vilhelmo kanalu plaukios turistiniai laivai.

„Jei turizmas Vilhelmo kanale būtų išjudintas, Uosto direkcijai reikės imtis dar vieno socialinio projekto – pastatyti aukštesnį tiltą“, - svarstė E.Gentvilas.

Vilhelmo kanalas laivybai buvo naudojamas net iki 1970 metų. Nors nebeeksploatuojamas ir dabar kanalas yra įtrauktas į valstybinės reikšmės vandens kelių sąrašą.

Idėja prikelti Vilhelmo kanalą naujam gyvenimui pradėta puoselėti beveik prieš 10 metų. Siūlyta  pagilinus uždumblėjusį kanalo dugną, leisti juo plaukioti pramoginėms valtims, jachtoms.

Eksploatuojant kanalą jame palaikomasis gylis siekė 1,6 metro. Vandens lygį su Minijos upe reguliavo speciali šliuzų sistema ties Lankupiais. Čia dar išlikę šių šliuzų fragmentai. Tai yra vienintelis šliuzas Lietuvoje, kuris paskelbtas technikos paminklu.

Kas iškels vandenvietę?

Šiandien kyla klausimas, ar iš viso būtų įmanoma laivyba Vilhelmo kanalu iki Malkų įlankos. Kelią bet kokiai laivybai užkirstų aplinkosaugos ir visuomenės sveikatos specialistai. Kol prie Vilhelmo kanalo yra Klaipėdos miesto pietinę dalį matinanti trečia vandenvietė, kanalu jokia laivyba neįmanoma, nes užterštų aplinką. Netgi į namų statybas Vilhelmo kanalo zonoje žvelgiama itin atsargiai.

Trečia vandenvietė užima 180 hektarų teritoriją, kuri tęsiasi apie 3,5 kilometrų pagal Vilhelmo kanalą. Netoli uosto esanti teritorija atrodytų turėtų dominti uostininkus.

Prieš kokius penkerius metus Klaipėdos valstybinio jūrų uosto plėtojimo taryboje buvo svarstytas klausimas apie trečios vandenvietės iškėlimą ir teritorijos panaudojimą uosto reikmėms. Įvardinta, kad norėdama gauti trečios vandenvietės teritoriją, Uosto direkciją ją turėtų įrengi naujoje vietoje. Pamačius preliminarius skaičiavimus, kiek kainuotų iškelti vandenvietę, noras tai daryti prapuolė.  

Bendrovės „Klaipėdos vanduo“ generalinis direktorius Leonas Makūnas teigė kreipęsis į Susisiekimo ministeriją ir klausė, ar kada nors trečios vandenvietės dalis bus reikalinga uosto vystymui. Gautas vienareikšmiškas atsakymas, kad įsisavinti šioms teritorijos nėra lėšų. Preliminariais vertinimais, iškelti trečią vandenvietę kainuotų apie 100 mln. litų. Kai E.Gentvilas vadovauja Uosto direkcijai, jo teigimu, klausimas dėl trečios vandenvietės ir Vilhelmo kanalo nebuvo svarstytas. 

L.Makūnas jau yra paskelbęs, kad didžiulė trečios vandenvietės teritorija papildomai galėtų būti panaudojama vėjo jėgainių ar saulės baterijų parkams statyti. 

Nors dalis Klaipėdos miesto politikų tokiems planams priešinasi, nes tai neva kenktų turizmui, bet greičiausiai nebėra jokių vilčių, kad bent artimiausius dešimtmečius turistiniai laivai plaukiotų Vilhelmo kanalu į Malkų įlanką.

Pertvarkymams nėra pinigų

Yra ir kitokių Vilhelmo kanalo panaudojimo turizmo reikmėms variantų. Kad turistinė laivyba netrukdytų vandenvietei, siūlyta kanalu sujungti su Juodupe, kuri įteka į marias prie Kairių poligono.

Yra planuojamas ir dar trumpesnis turizmo maršrutas Kuršių marios-Atmata-Minija-Vilhelmo kanalas-Klišupis arba kanalas ties Dreverna ir vėl marios.  

L.Makūnas teigė, kad bendrovė „Klaipėdos vanduo“ nebūtų prieš, jei kanalu turistai būtų plukdomi lėtaeigiais laivais. Jie nepakenktų kanalo krantams, todėl neblogintų ir vandens kokybės.

Vidaus vandens kelių direkcijos vadovo Gintauto Labanausko manymu, norint atgaivinti laivybą Vilhelmo kanalu, reikėtų rekonstruoti ne tik Lankupių, bet ir Drevernos šliuzus. Pritaikyti kanalą turizmo reikmėms kainuotų per 5 mln. litų.

Krizės smarkiai paveikta, etatus ir atlyginimus susimažinusi Vidaus vandens kelių direkcijos bent artimiausiu metu negalėtų surasti pinigų Vilhelmo kanalui tvarkyti.

 

Fotoreportažas
  • Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai-Foto-nr-977_978.jpg
  • Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai-Foto-nr-977_979.jpg
  • Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai-Foto-nr-977_980.jpg
  • Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai-Foto-nr-977_981.jpg
  • Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai-Foto-nr-977_982.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Vilhelmo kanalas užkertamas laivybai"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.