Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Virusas mažai veikė laivybos gigantus

Nors pasaulyje siautėja virusas, tačiau didelėms krovininėms laivybos kompanijos jis didesnio poveikio nepadarė.

Kinai jau taikosi išstumti daug metų didžiausia pasaulio laivybos kompanija esančią Danijos gigantę „AP Moeller-Maersk“. „Bizenglish.adaderana.lk“ nuotr.
Kinai jau taikosi išstumti daug metų didžiausia pasaulio laivybos kompanija esančią Danijos gigantę „AP Moeller-Maersk“. „Bizenglish.adaderana.lk“ nuotr. @ nuotr.

Iškilo kinų gigantas

 

Jei ne laivų įgulų keitimo problemos, o taip pat atskiri atvejai su užsikrėtusiais jūrininkais, galima būtų manyti, kad prekybinėje laivyboje COVID-19 kaip ir nėra.

Netgi skelbiama, kad didžiųjų pasaulio prekybos laivybos kompanijų rezultatai šiemet yra geresni nei pernai ir nei buvo tikėtasi.

Tarp didžiausių pasaulio kompanijų per 2019-2020 metus iškilo Kinijos gigantas „COSCO Shippinig Lines“. Šiemet ji valdo 1114 laivų, pagrinde konteinervežių ir balkerių, turi 27 tūkst. 179 tūkst. darbuotojų. Bendrai toks darinys sujungus kelias Kinijos laivybos kompanijas atsirado tik 2016 metais.

Jos metinė apyvarta siekia per 20 mlrd. JAV dolerių. Galima palyginti, jog šios vienos laivybos kompanijos metinė apyvarta yra gerokai didesnė nei Lietuvos biudžetas. Šiemet Lietuvos biudžetas yra 11,5 mlrd. eurų. Kitiems metams siūlomas, bet dar nepatvirtintas 15,49 mlrd. eurų.

Daugiau laivų už šią Kinijos milžinę turi tik Danijos gigantė „AP Moeller-Maersk“. Jos laivyną sudaro 1388 laivai. Iš jų 697 konteinervežiai, 430 vilkikų, per 200 tanklaivių.

 

Europos milžinai

 

Dauguma didžiųjų laivybos kompanijų vis dar yra Europoje. Didžiausia pasaulyje yra jau minėta „AP Moeller-Maersk“, kuri valdo 17 proc. pasaulio konteinerių gabenimo rinkos.

Trečioje vietoje išlieka, o šiemet pozicijas taip pat gerokai sustiprino Italijos kompanija „Mediterranen Shipping Company“ (MSC). Nors ji turi 574 laivus, bet valdo 16 proc. pasaulio konteinerių pervežimo rinkos.

Prieš kelis metus MSC dalis pasaulyje siekė apie 8-10 proc. MSC įtaka rinkoje ypač padidėjo, kai ji kartu su „Maersk Line“ pradėjo vykdyti bendrą krovinių gabenimą. Tai turėjo neigiamos įtakos Klaipėdos uostui. „Klaipėdos Smeltės“ bendrovėje planavusi įsirengti vieną iš svarbiausių Baltijos jūros konteinerių terminalų, sudarius sąjungą su „Maersk Line“ MSC nukreipė laivus į Gdanską, o Klaipėdos uostas tapo tuščių konteinerių remonto ir laikymo uostu. 

Iš didžiųjų pasaulio kompanijų MSC dėl krizės pajuto bene didžiausią įtaką, mat ji turi ir didžiulį kruizinės laivybos padalinį „MSC Cruises“. Dėl koronaviruso vos ne visi pasaulio kruiziniai laivai tebestovi. Tikimasi, kad kažkoks sezonas gali prasisėdi nuo 2021 metų, bet jis nebus toks, kaip prie COVID-19 krizę.

Tarp didžiausių laivybos kompanijų iš Europos šiemet dešimtuke išsilaikė prancūzų „CMA CGM Group“ (4 vieta pasaulyje) su 564 laivais. Šeštoje vietoje pasaulyje yra vokiečių kompanija „Hapag-Lloyd“ su 233 laivais.

 

Dominuoja konteinervežiai

 

Su Europos kompanijomis vis labiau konkuruoja ne tik antroje vietoje įsitvirtinusi Kinijos „COSCO Shippinig Lines“, bet ir penkta tapusi Taivano „Evergreen Line“ su 280 laivų, septinta japonų - „Ocean Network Express“ (ONE) su 212 laivų. Pastaroji atsirado susijungus didžiausioms Japonijos laivybos kompanijos „Nippon Yusen Kaischa“ (NYK), „Mitsui O.S.K. Lines (MOL) ir „K Line“. Nors didžiausią dalį jos laivų sudaro konteinervežiai, tačiau ONE yra ir refrežeratorinių pervežimų Azijos rinkoje lyderis. Šioje rinkoje dirba ir Lietuvoje esančios „Limarko laivininkystės kompanijos“ laivai.

Aštuntoje vietoje Kanados korporacija „Teekay“. Ji valdo per 140 laivų, kurių didžiausia dalį sudaro tanklaiviai. Kompanija taip pat turi ir dujovežių.

Didžiausių pasaulio laivybos kompanijų dešimtuką taip pat užbaigia Azijos laivybos milžinės - Singapūro „Pacific International Line“ su 95 laivais ir Kinijos „Yang Ming Marine Transport Corporation“ (92 laivai).

Galima pastabėti, kad tarp didžiausių pasaulio kompanijų yra daugiausia vien tos, kurios turi konteinerinius laivus. Išimtis yra tik korporacija „Teekay“.

Kodėl taip išaugo ir sustiprėjo pasaulio konteinerinis laivynas, jei iš 10 didžiausių pasaulio kompanijų 9 yra susietos su konteinerių gabenimu. Pagrindinė priežastis ta, kad po 2008-2010 m. pasaulinės recesijos konteinerinės laivybos kompanijos pradėjo smarkiai jungtis į dideles korporacijas, prasidėjo per recesiją labiau nukentėjusių kompanijų supirkimas.

Kita priežastis, kad po krizės dar daugiau krovinių perėjo į konteinerius, piginant gabenimą smarkiai didėjo ir patys konteineriniai laivai. 

Panašių reiškinių gali būti ir po COVID-19 sukeltos krizės, juo labiau, kad ne visi laivų savininkai iš jos „išplauks“ ant bangos. Bent jau kruizinės ir kitos keleivinės laivybos segmentuose gali būti ir ryškių sukrėtimų.   

Fotoreportažas
  • Virusas mažai veikė laivybos gigantus-Foto-nr-9419_9420.jpg
  • Virusas mažai veikė laivybos gigantus-Foto-nr-9419_9421.jpg
  • Virusas mažai veikė laivybos gigantus-Foto-nr-9419_9422.jpg
  • Virusas mažai veikė laivybos gigantus-Foto-nr-9419_9423.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Virusas mažai veikė laivybos gigantus"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.