Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės

Nepaisant siaučiančio viruso, Dangės upės reikalams pastaruoju metu skiriama daugiau dėmesio nei kada nors anksčiau.

Ši vieta laikoma lyg ir nelegalia prieplauka, tačiau tuo pat metu kyla klausimas, o kur Klaipėdoje laikyti nedidelius katerius?
Ši vieta laikoma lyg ir nelegalia prieplauka, tačiau tuo pat metu kyla klausimas, o kur Klaipėdoje laikyti nedidelius katerius? @ Vidmanto Matučio nuotr.

Įvairiausi siūlymai

 

Baigiantis 2020 m. tapo visiškai aišku, kad laivyba Dangės upėje Lietuvos valdžia nesirūpins. Ši upė neįtraukta į valstybinius vidaus vandens kelius, neperduota Vidaus vandens kelių direkcijai. Dangės upe 12,5 kilometrų atkarpose iki Palangos kelio visais aspektais teks rūpintis Klaipėdos miesto savivaldybei, o toliau aukštupyje - Klaipėdos ir Kretingos rajonų savivaldybėms per kurių teritorijas teka ta upė.

Pagal praėjusių metų plaukimo Dangės upe išsakytas problemines pastabas, įvairių upės naudotojų, jos saugotojų, entuziastų, laivybos specialistų pastebėjimus Jūrinės kultūros koordinacinė taryba, kurios nariu yra ir šių eilučių autorius, parengė siūlymus, ką galima būtų padaryti Dangės upėje iki 2022 m., kad veikla joje suaktyvėtų.

Susidarė 17 punktų siūlymų. Jie apima švartavimo saugumą prie Dangės krantinių, upės valymą, aplinkosauginę priežiūrą, slipų, keleivių įsodinimo ir žuvų iškrovimo vietų įrengimą, laivybos kelio ženklinimą, laivybos taisyklių ir kontrolės sistemos sukūrimą, Dangės upės ir kitų savivaldybės vandenų administravimą, turistinio laivybos maršruto iš miesto centro iki Botanikos sodo paleidimą.

 

Irkluotojai nori kompromiso

 

Atskiro požiūrio reikalaujanti sritis yra laivybos intensyvumas Dangėje tolyn į aukštupį nuo Biržos tilto atkarpoje iki Liepų gatvės tilto. Šioje vietoje vyksta intensyvios Klaipėdos irklavimo mokyklos irkluotojų treniruotės ant vandens. Šioje mokykloje, kur neseniai atidaryta nauja bazė, dirba 12 treneriai, yra per 200 irkluotojų. Todėl vykdant intensyvesnę laivybą reikėtų ieškoti kompromisų, kad nenukentėtų irkluotojų saugumas.

Dėl to VšĮ „Klaipėdos irklavimo centras“ direktorius Liudvikas Albertas Mileška netgi pasiūlė ateityje labiau kontroliuoti laivybą atkarpoje į aukštupį už Biržos tilto, iš Dangės upės į Malūno tvenkinį bei Jono kalnelio vandens akvatoriją iškelti vandens dviratininkus, Dangėje projektuojant ir įrengiant katerių švartavimosi uostelius, numatyti ir įrengti atskiras įplaukimo įlankėles, kad, kai kur nosimi švartuojami iki 10 metrų laivai neužgriozdintų upės.

Problemiška vieta Dangės upėje išlieka ir įrengtos kelios nelegalios pramoginių laivų švartavimo vietos prie geležinkelio tilto per Dangę. Iš vienos pusės nelegalaus uostelio čia lyg ir neturėtų būti. Savivaldybė yra pasižadėjusi jį likviduoti arba sudaryti sąlygas įteisinti. Tačiau kita vertus, nedideliems laiveliams švartuoti Klaipėdoje ir taip stokojama vietų, geriausiais pavyzdys yra tai, kad nesugebama surasti tinkamos vietos žmones į Smiltynę plukdantiems laiveliams.

 

Reikia rūpintis visa upe

 

Visuomenininkė Dalia Žukienė teigė, kad apie tas problemas, kurios sudėliotos pasiūlymuose, kalbama jau kokį 10 metų. Kodėl Klaipėdos miesto savivaldybė neatlieka darbų, kad Dangės upė taptų svarbia turizmo traukos vieta, būtų reikšminga visuomenei?

„Savivaldybėje kokie 5-6 skyriai užsiima Dangės upės reikalais, bet, kaip tokiais atvejais būna, kai daug auklių, vaikas yra be galvos“, - pastebėjo D.Žukienė.

Ji teigė vasarą stebinti Dangės upę vos ne kasdien. Kokie laiveliai gali ja plaukioti, jei teršalų maitinamoje upėje žolės auga lyg ant mielių. Tarp Panevėžio gatvės ir Tauralaukio tilto likę gal 5-6 metrų pločio vagelė upės centre, kur neužžėlė žolės. Prie kranto laiveliams neįmanoma sustoti, nes jos apžėlusios.

Ji nustebo sužinojusi, kad šiuo metu atliekama Dangės upės poveikio aplinkai studija. Anot D.Žukienės, tokia studija jau buvusi daryta 2016 metais.

D.Žukienė mano, kad turi būti rūpinamasi ne vien Dangės upe, bet visu Dangės-Akmenos upės baseinu tiek Klaipėdos, tiek Kretingos rajono ribose. Ji siūlė kiek galima aktyviau imtis spręsti Dangės-Akmenos upės problemas, pirmiausiai aplinkosaugines, per Klaipėdos regiono plėtros tarybą, kurios pirmininku yra Klaipėdos miesto meras.

 

Reikalai juda per lėtai

 

Klaipėdos miesto vicemeras Arūnas Barbšys, kuris yra ir Klaipėdos miesto Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos prie miesto tarybos pirmininkas, teigė, kad 5-6 savivaldybės skyriai Dangės upe rūpinasi priebėgomis, nes jie turi daugybę kitų darbų. Taip pat jis sutiko, kad Dangės upės įveiklinimo reikalai juda per lėtai.

A.Barbšys pripažinęs, kad pats mėgsta plaukioti laiveliais, teigė, kad Dangės upė turi būti gyva, joje turi „skambėti“ laivai. Daug vilčių siejama su „Klaipėdos energijos“ teritorijos konvencija. Jos teritorija prieina prie Dangės upės ir ateityje prie „Klaipėdos energijos“ galėtų būti laivų švartavimo vietos.

Pagal 2007 m. rengtą studiją Dangės upėje yra numatyti ir dar bent 4-5 uosteliai. Vienas iš jų didelis prie Joniškės gatvės. Šiuo metu šių uostelių statyba yra beveik palaidota, nes neatsiranda nei vieno koncesininko, kuris investuotų pinigus.

A.Barbšys sutiko, kad Jūrinės kultūros koordinacinė tarybos iškelti pasiūlymai yra svarbūs, nors kai kurie ir diskutuotini, kai kurie mažiau aktualūs. Jis nenorėjo sutikti su teiginiu, kad Dangės upė yra nuolat teršiama. Jam kyla klausimų ir dėl vandens dviračių iškeldinimo iš Dangės upės į kitus telkinius. Taip pat - ar tikslinga yra riboti plūduriuojančių kavinių įrengimą ant Dangės upės.

 

Kur iškrauti žuvis?

 

Atskiras klausimas yra dėl žuvų iškrovimo vietos įrengimo Dangės upėje su dėžių iškėlimo gerve. Žvejų atstovas Mindaugas Rimeikis pastebėjo, kad problema nesprendžiama ilgiau nei dešimtmetį.

A.Barbšio teigimu, vieta žuvų iškrovimui galėtų būti prie Pilies tilto, šalia buvusios senosios Smiltynės perkėlos pastato. Iškrovimo vieta su gerve čia galėtų būti įrengta už Žuvininkystės fondo lėšas. Problema esanti ta, kad yra nebaigtos spręsti Klaipėdos žuvininkystės vietos veiklos grupės valdymo ir finansavimo problemos.

Žuvų iškrovimo vietos problemas A.Barbšys pažadėjo apsvarstyti ir netrukus vyksiančiame susitikime su Dangės upės koncesininku - Kruizinio terminalo bendrovės administracija.

 

O.Mariničius žino ką daryti

 

Daug vilčių dėl Dangės upės įveiklinimo yra siejama su Dangės upės kuravimą vykdančios viešosios įstaigos „Klaipėdos paplūdimiai“ direktoriaus pasikeitimu. Juo nuo praėjusių metų gruodžio tapo buvęs Lietuvos karinių jūrų pajėgų vienas iš vadovų, taip pat savivaldybės administracijoje dirbęs Olegas Mariničius.

Iki šiol šioje įstaigoje Dangės upės reikalais rūpinosi Deivis Bilkštis. Šiuo metu strateginiais Dangės upės reikalais pavesta rūpintis ir įstaigos direktoriaus pavaduotojui Aleksandrui Siakki.

O.Mariničius teigimu, kitais metais žadama vykdyti Dangės upės valymą. Su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija kalbamasi, kad ji atliktų šios upės gylių matavimą. Išvalius upę, bent dalį jos iki Botanikos sodo, būtų sudėti navigaciniai ženklai ir leista laivams plaukioti. Ta upės dalis, kuri nebūtų sutvarkyta, būtų paskelbta kaip nenaudojama.

„Dangės upė negali būti Klaipėdos miesto prioritetas Nr.1, bet ji negali būti ir paskutinis prioritetas. Tikimės, kad bus numatyta pinigų, atliksime kai kuriuos darbus iš vidinių resursų ir judėsime į priekį“, - tikino O.Mariničius.

Jo teigimu, būtų visai realu, kad 2022 m. Dangės upėje galėtų atsirasti vienas turistinis maršrutas iki Botanikos sodo. Tik esantis klausimas, kokios ten krantinės, ar pavyks prie jų pastatyti pantonines prieplaukas?

 

Municipalinio uosto vizija

 

Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos pirmininkas Petras Bekėža pastebėjo, kad Dangės upėje, „Memelio mieste“ ir buvusioje Klaipėdos laivų remonto teritorijoje miestas iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos perims krantines. Tuomet iškils platesnis viso vandens ūkio administravimo klausimas.

Turėtų būti kuriama atskira Klaipėdos miesto vidaus vandenų municipalinio uosto administracija su kapitonu, lėšomis. Jai galėtų pereiti ir tos funkcijos, kurias dabar vykdo Dangės upės ir Pilies uosto koncesininkas nuomojantis krantines iš savivaldybės

A.Barbšys teigė, kad Klaipėdos miesto valdančios daugumos koalicinėje sutartyje yra numatyta įsteigti Dangės upės administravimo organizaciją.

Viešosios įstaigos „Klaipėdos paplūdimiai“ užsakymu netgi atlikta studija, kuri dar nepristatyta Klaipėdos miesto tarybai.

Anot A.Barbšio, vienas iš sprendimų galėtų būti, kad „Klaipėdos paplūdimių“ įstaigoje būtų plėtojamas padalinys arba iš jo sukurtas atskiras juridinis vienetas, kuris geriau imtųsi administruoti Klaipėdos municipalinį uostą. Jis būtų ne tik vandens kelio, kaip dabar, bet ir uostelių valdytojas, rūpintųsi visos infrastruktūros plėtra.  

 

 

Dėl Dangės upės didesnio įveiklinimo

 Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos, kurios nariu yra ir šių eilučių autorius, posėdis, kuriam pateiktas priimti pačios tarybos narių iniciatyva parengtas kreipimasis į Klaipėdos miesto merą Vytautą Grubliauską.

Jame sudėliota schema, ką artimiausius dvejus metus reikėtų daryti, kad Dangės upė taptų bent kiek labiau patraukli klaipėdiečiams ir miesto svečiams.

Jūrinės kultūros koordinacinės taryba pagal nuostatus yra tik patariamoji institucija. Todėl ji negali garantuoti, kad tai kas siūloma ir bus daroma, nes sprendimus mieste priima ne tik meras, bet ir Klaipėdos miesto taryba, o juos vykdo savivaldybės administracija.

Pateikiame Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos kreipimosi į Klaipėdos miesto valdžią dėl Dangės upės pilną tekstą.

 

Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos prie Klaipėdos miesto tarybos 2021-01-12 įvykusiame posėdyje buvo suformuluoti siūlymai dėl Dangės upės didesnio įveiklinimo  iki 2022 metų,  aptarti Dangės upės naudojimo ypatumai,  iškeltos upės naudojimo problemos  ir prieštaravimai. Jūrinės kultūros koordinacinė taryba siūlo:

  1.  Sudaryti savivaldybės specialistų, buriuotojų, mažųjų laivelių naudotojų grupė, kuri kartu su Dangės upės koncesininku, Dangės upės administratoriumi Deiviu Bilkščiu įvertintų Dangės krantinių nuo žiočių iki Pilies tilto saugumą dėl laivų švartavimosi ir numatytų, ką reiktų keisti, jei yra švartavimo saugumo spragų.
  2. Savivaldybės administracijai iki 2021 m. vasaros sezono pradžios, bendradarbiaudama su Klaipėdos mažųjų laivų savininkų asociacija „Pajūrio laivai“ prezidentu Algirdu Valentinu, turėtų surasti tinkamą vieta švartuoti žmones į Smiltynė plukdantiems nedideliems laiveliams.
  3. Numatyti  vietą, kur Dangės upėje iki Pilies tilto būtų galima įrengti žuvų iš žvejų laivų iškrovimo vietą su gerve. Sudaryti galimybę žvejams pagal Žuvininkystės rėmimo fondo lėšas vykdyti projektą, kuris leistų savivaldybei priklausančioje Dangės upės pakrantėje įrenti tokią vietą su iškrovimo gerve.
  4. Įrengti prie Liepų gatvės tilto  2021 m.  laivų nuleidimo slipą su automobilių stovėjimo aikštele. Esant galimybėms  įrengti slipą su automobilių stovėjimo aikštele prie Mokyklos gatvės tilto.
  5. Rasti finansines galimybes išvalyti Dangės upę nuo užžėlusių augalų nuo upės žiočių iki Klaipėdos universiteto Botanikos sodo iki 2022 m. pabaigos. Parengti ilgalaikę upės valymo programą, numatant darbams reikalingas lėšas, apsvarstant galimybes, kokiais terminais Dangės upė galėtų būti išvalyta nuo augalų visoje Klaipėdos miesto dalyje iki Palangos kelio tilto.
  6. 2021-2022 metais, atlikus batimetriją ir pastačius reikalingus ženklus, rengti laivybos kelią nuo Dangės upės žiočių iki Klaipėdos universiteto Botanikos sodo.
  7.  2021 m. parengti laivybos Dangės upe atmintinę ar taisykles ir  jas pristatyti viešai. Akcentuoti, kad Dangės upės atkarpoje nuo Biržos tilto iki Liepų gatvės tilto intensyviai yra vykdomos irklavimo treniruotės ir plaukimas toje atkarpoje turi būti numatytas su  greičio apribojimais, šioje atkarpoje pastatytais papildomais specialiais  įspėjančiaisiais ženklais.
  8. Sudaryti plaukimo Dangės upe turistinį maršrutą su keleivių įsodinimo vieta prie Pilies tilto. Maršrutas turi būti pristatomas Klaipėdos miesto turizmo informacijos centre.
  9.  Išanalizuoti galimybes, jei reikia parengti ir techninę dokumentaciją, prie Klaipėdos universiteto Botanikos sodo įrengti laivų sustojimo pontoninę prieplauką.
  10. Vykdyti konkursinę laivybos kompanijų, kurios plukdytų turistus Dangės upe iki Klaipėdos universiteto Botanikos sodo, atranką.
  11. Paraleliai  analizuoti galimybes  2022 m. ir vėliau įrengti naujas laivų sustojimo vietas Jono kalnelyje, Dangėje prie Tauralaukio,  kultūriškai svarbiose vietose, kaip Bachmano dvaras su numatomu jo lankymu. Apsvarstyti perspektyvines galimo sustojimo vietas atkarpoje už Tauralaukio tilto iki Palangos kelio tilto.
  12. Klaipėdos regiono plėtros taryboje sudaryti darbinę grupę iš Klaipėdos miesto, Kretingos ir Klaipėdos rajonų atstovų, kurie inicijuotų ir spręstų  Dangės-Akmenos upės aplinkosauginius klausimus ir problemas, numatytų, kaip upė galėtų būti patraukliau naudojama turizmo reikmėms - plaukimui baidarėmis ir kita.
  13. Aktyvinant plaukimą Dangės upe, išanalizuoti galimybę pramoginius vandens dviračius, trukdančius eismui vandens kelyje Dangės upėje, iškelti į Malūno tvenkinį bei Jono kalnelio vandens akvatoriją. Jei būtų nuspręsta dviračius palikti Dangės upėje, galbūt, tikslinga būtų apriboti plaukiojimą jais tarp Pilies ir Biržos tiltų, numatyti didžiausią upėje galimą naudoti vandens dviračių kiekį.
  14. Įvesti Dangės upės vandens kelio priežiūros kontrolieriaus etatą, kuris vykdytų katerių eismo kontrolę, vandens dviračių judėjimą, miestiečių maudymąsi nenumatytose vietose, laikymosi tvarkos katerių švartavimosi vietose bei artimuose upės prieigose.
  15. Su architektais, visuomenininkais, savivaldybės specialistais įvertinti ir priimti nuostatas dėl maitinimo taškų įrengimo ant Dangės upės vagos ploto. Galbūt tikslingiau būtų Dangėje viešojo maitinimo (restoranų) veiklai leisti statyti prie krantinių tik laivus, kur būtų teikiamos tokios paslaugos. Laivai dar ir puoštų miestą. 
  16. Iki 2022 m. išanalizuoti ir viešai pateikti informaciją, kur pagal anksčiau parengtus planus būtų reali galimybė įrengti Dangės upės uostelius. Viešai pristatyti, surengiant diskusiją, kaip laivybos skatinimui Dangės upėje ateityje galėtų būti panaudojamos konversinės  „Klaipėdos energijos“ ir kitos teritorijos prie Dangės upės, kur galėtų būti įrengtos nedidelės prieplaukos netoli gyvenamųjų namų rajonų, kad gyventojai būtų skatinami laikyti laivelius.
  17. Iki 2022 m. suformuoti Dangės upės municipalinio uosto administravimo struktūrą su savarankiškomis funkcijomis, finansavimu, veiklos planais, pavedant jai administruoti ne tik Dangės upę, bet ir visus Klaipėdos miesto vandenis, įskaitant ir tas krantines, teritorijas, kurias savivaldybė rengiasi perimti iš Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos.

 

Fotoreportažas
  • Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės-Foto-nr-9619_9620.jpg
  • Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės-Foto-nr-9619_9621.jpg
  • Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės-Foto-nr-9619_9622.jpg
  • Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės-Foto-nr-9619_9623.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Visuomenininkai nori patrauklesnės Dangės upės"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.