Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Šarvuoti laivai panašūs į lėkštes

Du nepaprasti karo laivai neturi analogų iki šiol.

Visais laikais ir skirtingose šalyse buvo įprasta, kad bet kokio laivo ilgis gerokai viršija jo plotį. Rusų admirolas Andrejus Popovas (1821-1898) nutarė sukurti visiškai apskritą laivą. Jie prieš 135 metus stojo rikiuotėn. A.Popovas nebuvo nei keistuolis, nei nevykęs fantazuotojas, o garsus to meto laivų inžinierius, pastatęs ne vieną karinį laivą.

Blogėjant santykiams su Turkija, buvo būtina sustiprinti Kerčės sąsiaurio ir Dniepro-Bugo limano (negili jūros įlanka) pakrančių apsaugą. Jūrų ministerija manė, kad šiam tikslui geriausiai tiktų galinga artilerija ginkluoti šarvuotlaiviai su nedidele grimzle.

A.Popovas, remdamasis paskaičiavimais, kad platesnis laivas didesnę apkrovą atlaiko nekeisdamas grimzlės, parengė apskrito šarvuotlaivio projektą ir pradėjo statybą.

Pirmasis šarvuotlaivis, pavadintas „Novgorod“, buvo 30,8 m skersmens „lėkštė“, padengta 229 milimetrų storio šarvais. Viršutiniam denyje jis turėjo du didelio kalibro pabūklus.

Antroji „šarvuota lėkštė“ „Kiev“ buvo 36,6 m, grimzlė 3,9 m, apginkluota dviem 305 milimetrų kalibro pabūklais ir dar keliomis mažesnėmis patrankomis. Jo įgulą sudarė 187 žmonės.

Kiekvienas šių šarvuotlaivių turėjo po 6 garo mašinas ir buvo varomas tokio pat skaičiaus sraigtų. Šarvuotlaivių greitis buvo nedidelis – 7-8 mazgai. Jie sunkiai, kaip sako jūreiviai, laikė kursą, o iššovus pabūklams nelengva būdavo nuraminti įsilingavusias „lėkštes“.

„Popovkos“, taip šarvuotlaivius vadino jūreiviai, buvo pastatytos iki 1877-1878 rusų-turkų karo. Tačiau saugant Dunojaus žiotis joms retai pasitaikydavo proga pasireikšti. „Šarvuotos lėkštės“ nebuvo tinkamos atviroje jūroje. Iki 1903 metų jos tarnavo kaip pakrančių šarvuotlaiviai. Vėliau buvo parduotos į metalo laužą.

Keistokų laivų statyba kainavo apie 6,5 mln. carinės Rusijos rublių. Už tokius pinigus buvo galima pastatyti mažiausiai 10 normalios konstrukcijos monitorių – negilios gramzdos šarvuotų karo laivų, iš kurių būtų buvę daugiau naudos.

 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Šarvuoti laivai panašūs į lėkštes"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.