Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Škuna, tapusi kontrabandos karalienė

Škuna „Malahat“, kuri turėjo pravardę „Queen of Rum Row“ - svaigalų gabenimo karalienė, pervežė kontrabandinio alkoholio daugiau, negu bet kuris kitas to meto laivas.

Kontrabandinio alkoholio dėžės ant laivo denio.
Kontrabandinio alkoholio dėžės ant laivo denio. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Medienos pirklių laivas

 

Baigiantis Pirmajam pasauliniam karui, Vokietijos povandeninių laivų padaryti nuostoliai Antantės šalių laivynui buvo tokie dideli, jog prireikė pasiųsti į karą visus dar laisvus didesnės talpos garlaivius. Todėl Kanados lentpjūvės, tiekiančios medieną pasaulinei rinkai, praktiškai liko be pagrindinių savo transporto priemonių.

Mediena prekiaujantys verslininkai, o tokių miškingoji Kanada nestokojo, nutarė pasistatyti  savo transportinį laivyną, kuris gabentų jų produkciją. Turėdami daug miškų, jie nutarė statyti pigiau kainuojančius medinius burlaivius. Kanados medinių laivų statybos programa, kurią rėmė vyriausybė, prasidėjo 1916 metais. Medienos apdirbimo ir laivų statybos pramone garsėjančioje Viktorijoje (Kanados miestas Ramiojo vandenyno pakrantėje) per pusantrų metų buvo pastatyta 12 medinių burlaivių. Tarp jų ir būsimasis kontrabandininkų laivas „Malahat“.

Prieš šimtą metų ant vandens nuleistas „Malahat“ buvo 75 m ilgio, penkių stiebų škuna. Tokio tipo laivuose visos burės yra įstrižos, juose nėra rėjų, kuriomis reikėtų karstytis, mažiau būna laivavirvių. Tai leidžia škunai apsieiti su žymiai mažesne įgula, negu laivuose, kurie plaukioja su tiesiosiomis burėmis. „Malahat“ buvo viena iš didžiausių to meto škunų, bet jai aptarnauti pakako 15 žmonių komandos.

Škunos užsakovai ir statytojai nepašykštėjo lėšų, kad laivo įgula tolimų reisų metu turėtų patogesnes gyvenimo sąlygas. Kapitono kajutėje buvo įrengtas židinys kūrenamas anglimis ir didelė vonia, kurioje jis galėjo išsitiesti visu ūgiu. Neliko nuskriausti ir kiti įgulos nariai. Jie gyveno garo katilo apšildomose patalpose, galėjo naudotis dušais ir pirtimi.

Į pirmąjį reisą su medienos kroviniu iš Kanados į Australiją „Malahat“ išplaukė varomas vien tik burių. Po pirmosios kelionės škunoje atsirado 24 cilindrų „Bolinger“ variklis, kuris paspartino keliones. Iki 1923 m. škuna „Malahat“ sėkmingai vykdė medienos pirklių jai pavestą misiją – gabenti jų produkciją į tolimiausius kraštus.

 

Aplinkybės vertė keistis

 

Po karo Kanada greitai atsigavo ekonomiškai. Grįžus į prekybos laivyną geležiniams garlaiviams, dideli mediniai burlaiviai prarado paklausą.

Škunos „Malahat“ gyvavimo dienos, atrodo, jau buvo suskaičiuotos, kai netikėtai ją nusipirko amerikiečių verslininkas Arčibaldas Makgilis (1858-1928). Jis sugalvojo pasipelnyti toli gražu ne pačiu padoriausiu būdu. Tuo metu JAV vis dar veikė 1920 metais priimtas prohibicijos arba sausasis įstatymas, pagal kurį šalyje buvo draudžiama gaminti, pardavinėti ir eksportuoti alkoholinius gėrimus. Kanadoje panašus įstatymas jau buvo atšauktas. Susiklosčius tokiai situacijai, verslininko uoslė padiktavo kur būtų galima panaudoti burlaivį su didžiuliais triumais.

Amerikiečiai, skirtingai nuo kanadiečių, vis dar gyveno be alaus ir viskio. Užkimšę alkoholinių gėrimų butelį, įstatymo leidėjai paleido į laisvę kitą džiną – pogrindinę prekybą „uždraustais vaisiais“. Joje aktyviai veikė gangsteriai, paprasčiausi nusikaltėliai ir nelegalūs prekeiviai.

Nemažai apsukrių kanadiečių, siekdami praturtėti, tapo uždraustų gėrimų tiekėjais. Dauguma jų nebuvo nei gangsteriai, nei užkietėję nusikaltėliai, o tik iš karo grįžę nuotykių mėgėjai, kuriems vis dar reikėjo adrenalino. Savo laivais jie gabendavo alkoholį palei visą vakarinę Amerikos pakrantę.

Škunos „Malahat“ neteisėta karjera, tapusi legendine istorija, prasidėjo Kanados vakarų pakrantės mieste Vankuveryje. Bedarbiams burlaiviams jis tapo gimtuoju uostu ir kontrabandinio laivyno vadaviete. Iš čia beveik 13 metų išplaukdavo laivai, pakrauti škotiško viskio, džino, romo, likerio ir šampano buteliais. Tai buvo visiškai legalu, nes Kanados įstatymai nedraudė nei gerti, nei gabenti alkoholio.

 

Niekada nebuvo areštuota

 

Škunos „Malahat“ kapitono Stuarto Stouno (1885-1933) sūnus Džimas, norėdamas sužinoti apie savo tėvo draudžiamą veiklą prohibicijos metais (1920-1933), apklausė savo šeimą ir pažįstamus. Savo knygoje „Mano tėvas, romo kurjeris“ jis nurodo, kad ši škuna galėjo savo triumuose vienu metu gabenti apie 100 tūkst. butelių alkoholinių gėrimų, iš kurių 40 tūkst. buvo laikomi ant denio.

Paprastai „Malahat“ su kontrabandiniu kroviniu sustodavo už JAV teritorinių vandenų ir tapdavo savotišku prekybos centru. Prie jo dideliu greičiu atskuosdavo maži laiveliai, praminti „uodais“. Jie kontrabandinį alkoholį gabendavo į krantą. Mainais ar už mokestį jie atveždavo „Malahat“ įgulai buitinių prekių, maisto ir degalų, kad nereikėtų škunai grįžti į Kanadą neišpardavus visų gėralų.

Kanados kontrabandininkai „Malahat“ įgulą laikė labai kvalifikuota, nes šiame laive mažiausiai suduždavo butelių su brangiais gėrimais. Neturėjo jai pretenzijų ir kolegos amerikiečiai, nes nesistengdavo įpiršti surogatinių skysčių. Matyt, todėl ne vienas narkotikų kartelis siūlė kapitonui S.Stounui gabenti narkotikus į JAV. Jis atsisakė, motyvuodamas tuo, kad prekyba narkotikais yra neteisėta tiek Kanadoje, tiek Jungtinėse Amerikos Valstijose, todėl jis taptų net dviejų valstybių nusikaltėliu.

Nepaisant JAV kranto apsaugos pastangų, „Malahat“ beveik 13 metų sugebėjo be pertraukos užsiiminėti spiritinių gėrimų kontrabanda. Skirtingai nuo kitų laivų, ši škuna niekada nebuvo areštuota už kontrabandą teritoriniuose vandenyse. Jos įgula sugebėjo užmegzti draugiškus ryšius su pakrantės apsaugos pareigūnais. Už nedidelę partiją geriausių prekių, jie paglobodavo kontrabandininkų laivą.

 

Liko tik nuolaužos

 

Palaipsniui kanadiečių dominavimas kontrabandinio alkoholio rinkoje nyko. Amerikiečiai, nenorėdami brangiai mokėti už atgabentą alkoholį, patys pradėjo gaminti svaigiuosius gėrimus. Savos gamybos alkoholį jie pardavinėjo už žemesnę kainą. Tokia konkurencija ženkliai sumažino „Malahat“ šeimininkų pelną ir nebeskatino jų toliau tęsti nelegalų verslą.

1933 metais Franklinas Ruzveltas panaikino sausąjį įstatymą. „Malahat“ kontrabandinė karjera baigėsi. Škuna vėl pateko į medienos pirklių rankas ir gabeno rąstus iki 1944 metų. Vieną dieną ji pateko į audrą ir buvo stipriai apgadinta. Šiandien laivo nuolaužos tarnauja bangolaužiu nedideliame Powell River uostelyje Kanadoje.

Fotoreportažas
  • Škuna, tapusi kontrabandos karalienė-Foto-nr-7648_7649.jpg
  • Škuna, tapusi kontrabandos karalienė-Foto-nr-7648_7650.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Škuna, tapusi kontrabandos karalienė"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.