Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Vaikystėje visada svajojau apie jūrą ir svetimus kraštus. Svajonė išsipildė - sėdim su laive dirbančiu vietiniu Saidov ir grožimės ekvatoriaus saulėlydžiu - Žydrūnas Naujokas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Žymus pandemijos poveikis jūrų verslui

Atskiri uostai, regionai ir pasaulinio vardo ekspertai pripažįsta žymią „Covid-19“ pandemijos įtaką jūrų verslui.

Pandemija beveik visur šiais metais sustabdė kruizinį verslą.
Pandemija beveik visur šiais metais sustabdė kruizinį verslą. @ nuotr.

Klaipėdoje prognozuojamas augimas

 

Pandemijos įtaką jūros verslui pripažino ir naujasis Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Algis Latakas.

„Šis laikotarpis buvo nelengvas daugeliui uostų, ypač Latvijos. Klaipėdos rezultatas yra geresnis nei visų rytinės Baltijos uostų vidurkis. Krova rytinės Baltijos uostuose vidutiniškai sumažėjo apie 7 proc., Klaipėdoje - 6,6 proc.“, - pastebėjo jis.

Ne tik Klaipėda, bet ir kiti regiono uostai patirs žalą dėl nutraukto kruizinės laivybos sezono.

Klaipėdos uoste daug tikimasi iš antrojo pusmečio. Prognozuojamas neblogas grūdų derlius, tikimasi, kad daugiau bus naftos produktų, įvairių arba generalinių krovinių, įskaitant konteinerius.

Tikėtina, kad antrajame pusmetyje jau nebus imtasi ekonomiką ir prekių judėjimą stabdančių priemonių. Tikimasi, kad „Covid-19“ įtakos nebetrūkinės prekybiniai ryšiai tarp Europos ir Azijos, kaip buvo pirmąjį pusmetį.  

 

Blogiausia - jau praeityje

 

Dėl „Covid-19“ pandemijos pasaulis išgyvena didžiausią ekonominę krizę nuo 1930-ųjų didžiosios depresijos. Laimei, kad blogiausi scenarijai nepasitvirtino.

Jūrų pramonės autoritetinga analitinė įmonė „Clarksons Research“ apskaičiavo, kad 2020 m. I pusmetyje tarptautinės prekybos jūra apimtys sumažės 5,6 proc. Tai yra nei daug nei mažai - vienas milijardas tonų krovinių. Vien tik gegužę nuosmukis siekė 10,9 proc.

„Clarksons Research“ duomenimis šis jūrų krovinių apyvartos mažėjimas yra netgi didesni nei per 2008-2009 metų recesija. Tuomet prekybos apimtys jūra krito 4,1 proc.

Optimistiškesnį vaizdą mato „Lloyd“ ekspertai. Jų vertinimu prekybos apimtys jūroje už visus 2020 metus bus mažesnės tik 3 proc. Jie įžvelgia tendenciją, kad 2021 m. prekybos apimtys jūroje augs 5 proc., o 2022-2024 m. vidutiniškai po 3 proc. kasmet.

Prekybą jūrose labiausiai atspindi konteinerių gabenimo apimtys. Lakmuso popierėlis yra didžiausia pasaulyje Danijos „Maersk Line“ laivybos kompaniją. Jos apimtys per krizinį antrąjį šių metų ketvirti smuko 15-18 proc., o gegužę net iki 25 proc. Kai kuriems analitikams, kaip „SeaIntelligence Consulting“ tai leidžia daryti prielaidą, kad per visus 2020 metus pasaulis neteks apie 10 proc. konteinerių. Tai sudaro apie 80 mln. TEU.

Pasaulio ekonomika pernelyg stipriai susieta su Kinija. Pirmoji pajutusi epidemiją ir suvaržiusi ekonomiką ji iš dalies „įstūmė į duobę“ likusį pasaulį. Dabar Kinijos gamyba jau atsigauna. Ji jau siekia apie 85 proc. 2019 metų apimties. Tai ir teikia vilčių apie bendrą jūrinių pervežimų atsigavimą.

 

Galimybės laivų remontininkams

 

Tačiau jūrinis verslas ne vien tik laivais gabenami kroviniai. Be jokios abejonės į didžiausią ekonominę krizę kris pasaulinis kruizinis verslas. Beveik nėra regiono, kur jis būtų vystomas. Šimtai kruizinių lainerių stovi ne darbo ir neša jų savininkams didžiulius nuostolius, nes juos reikia išlaikyti.

Į tam tikrus krizės gniaužtus pateko ir pasaulinė laivų statyba. Per 6 mėnesius pasaulyje buvo pastatyti 758 nauji laivai. 2019 m. per tą laiką jų buvo 873. Laivų statybos apimtys sumažėjo vidutiniškai apie 20 proc. neišsipildė blogiausias scenarijus, nes buvo prognozuojamas net 40 proc. mažėjimas.

Dalis laivų pastatyti iš inercijos arba dėl anksčiau pasirašytų sutarčių. Išlieka klausimas, kaip bus įdarbinami nauji laivai, nes dabar laivų perteklius yra apie 10 procentų.

Pandemijos įtaka laivų statybos verslui išliks dar kelis metus. Vien šiais metais aktyvumas užsakant naujus laivus yra sumažėjęs net 80 proc. Beveik nebeužsakoma automobilius gabenančių laivų. Smarkiai sumažėjo tanklaivių užsakymų. Tačiau atsirado ir įdomių tendencijų. Pradėti užsakinėti mažesni - po kelis šimtus žmonių priimantys kruiziniai laivai. Tai tarsi atsakas į atvejus susijusius su „Covid-19“, kai pastebėta, koks pavojus gręsia į didelius laivus įsisukus virusui. 

Bendra tendencija tokia, kad jei 2019 m. per I pusmetį pasaulyje buvo pastatyti 105 keleiviniai laivai, įskaitant ir kruizinius, tai šių metų I pusmetį jų pastatyta tik 17. Tai daro bei darys ir tam tikrą įtaką laivų apdailininkams iš Lietuvos. Įvairiose Europos laivų statyklose statomuose keleiviniuose ir kruiziniuose laivuose dirbo šimtai žmonių  iš Lietuvos, pagrinde Vakarų Lietuvos regiono. 

Yra ir teigiama tendencija, kuria gali pasinaudoti Klaipėdoje esantys laivų remontininkai. Pasaulyje mažėjant naujų laivų užsakymams bent kurį laiką gali didėti laivų remonto apimtys, ypač jei atsigautų jūrų pervežimai, kaip prognozuojama.

 

Fotoreportažas
  • Žymus pandemijos poveikis jūrų verslui-Foto-nr-9147_9148.jpg
  • Žymus pandemijos poveikis jūrų verslui-Foto-nr-9147_9149.jpg
  • Žymus pandemijos poveikis jūrų verslui-Foto-nr-9147_9150.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Žymus pandemijos poveikis jūrų verslui "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.