Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Aplink pasaulį su amfibija

Nuotykių ieškotojas australas Benas Carlinas buvo pirmas ir vienintelis žmogus apkeliavęs pasaulį su automobiliu-amfibija.

Keliautojai Benas ir Elinorė Carlinai amfibijoje.
Keliautojai Benas ir Elinorė Carlinai amfibijoje. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Prikėlė iš užmaršties

 

Su tokia trapia ir klaustrofobišką transporto priemone buvęs Britanijos Indijos kariuomenės majoras, paveiktas nuotykių adrenalino, plaukė per audringą Atlantą, riedėjo Šiaurės Afrikos smėlynais, brovėsi į tankias Pietryčių Azijos džiungles, skrodė ledines bangas Ramiojo vandenyno šiaurėje. Tai buvo 50 000 mylių (daugiau kaip 80,5 tūkstančių kilometrų) kelias, kuris bet kada galėjo jį pražudyti.

Benas Carlinas išgarsėjo praėjusio amžiaus penktajame dešimtmetyje, tačiau pasaulis jį greitai pamiršo. Iš užmaršties ištraukė vieno amerikiečio smalsumas.

Kodėl Benas taip greitai dingo iš visuomenės akių? Kas jį paskatino tokiai įžūliai kelionei aplink pasaulį? Kas nutiko toliau? Atsakyti į tuos klausimus ėmėsi amerikiečių rašytojas ir žurnalistas Gordonas Bassas savo naujausioje knygoje „Paskutinis didysis Australijos nuotykių ieškotojas: Beno Carlino epinė kelionė aplink pasaulį su amfibiniu džipu“. Tai – puikus pasakojimas apie australo bandymą palikti savo pėdsaką, pasak autoriaus, „auksinio nuotykių amžiaus“ saulėlydyje.

 

Idėja užgimusi karo metais

 

Frederickas Benjaminas Carlinas (1912-1981), draugų, o vėliau ir žurnalistų vadinamas tiesiog Benu, gimė ir užaugo mažame Vakarų Australijos miestelyje. Baigęs Guildfordo gimnaziją, kurios kieme šiandien stovi jį išgarsinusi amfibija, Benas studijavo kalnakasybos inžineriją. Vėliau emigravo į Kiniją, kur dirbo britų anglių kasyklose.

Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, B.Carlinas buvo komandiruotas į Britanijos Indijos armijos inžinierių korpusą. Karo metais jam teko tarnauti Indijoje, Viduriniuose Rytuose ir Italijoje. Ten jam teko susipažinti su daugybe mašinų, vadinamų amfibijomis (lot. amphibia – varliagyvis). Vienas iš populiariausi „varliagyvių“ britų ir amerikiečių kariuomenėje buvo džipas „Ford GPM“, skirtas kirsti ežerus ir upes, bet ne vandenynus. Jo kolegos inžinieriai išjuokė C.Carlino išsakytą idėją, jog ir su tokia transporto priemone galima apkeliauti pasaulį.

Ši idėja jo neapleido ir po demobilizacijos, kai 1946 metais B.Carlinas apsigyveno Jungtinėse Valstijose. Pamatęs kiek čia daug nuo karo yra išlikusių amfibijų, jis įtikino savo naująją žmoną amerikietę Elinore atlikti povestuvinę kelionę per Atlanto vandenyną su specialiai tam tikslui paruoštu „varliagyviu“.

 

Kelionei pusiau saugus laivas

 

Po didelių pastangų B.Carlinui pavyko per aukcioną, vykusį Vašingtone, įsigyti 1942 metų gamybos amfibiją už 901 dolerį. Prieš kelionę reikėjo jį taip modifikuoti, kad būtų tinkamas plaukioti vandenyne. Buvo padidinti kuro bakai, įrengtas salonas su dviaukščiu gultu, sumontuotas specialus vairas, automobilio priekis įgavo laivams būdingą formą.

Po visų pertvarkymų amfibijos ilgis siekė 5,5 metro. B.Carlinas didžiavosi savo paties rankomis sukurta keista transporto priemone ir pavadino ją „Half-Safe“ („Pusiau saugus“). Ruošdamasis kelionei, B.Carlinas paklausė Fordo bendrovės, kuri per karą buvo pagaminusi daugiau nei 10 tūkstančių amfibijų, ar ji negalėtų paremti kelionės. Bendrovė atsakė, kad jos nuomone tas jo laivas ne pusiau, o visiškai nesaugus, tad nemato prasmės tuščiai švaistyti pinigus.

 

Nesėkmingi bandymai ir pergalė

 

1947 metų pabaigoje B.Carlinas ir jo žmona išplaukė su modifikuota amfibija iš Monrealio į Niujorką, kad kitais metais pradėtų kelionę per Atlantą iki Azorų salų. Po penkių nesėkmingų bandymų pradėti transatlantinę kelionę B.Carlinas jau buvo beveik nusprendęs atsisakyti kelionės, bet žmona įtikino ją tęsti.

Įvertinęs nesėkmingus bandymus, kurie užtruko keletą metų, B.,Carlinas dar kartą pertvarkė savo laivą. Dabar „Half-Safe“ turėjo paskui save tempti didelį specialiai pagamintą tanką, kuris padidino kuro, vandens ir maisto atsargas.

1950 m. liepos 19 dieną palikę Halifaksą, Benas ir Elinore po 32 dienų kelionės atvyko į Florešą, labiausiai į vakarus nutolusią Azorų salą. Per visą kelionę nuo Naujosios Škotijos iki Azorų B.Carlinas ir jo žmona Elinore kentėjo nuo juos persekiojančių haliucinacijų, ne kartą buvo nukrypę nuo kurso.

Iš Florešo jie nuvyko į Madeirą, pabuvojo Maroke, kirto Gibraltaro sąsiaurį. Nuo ten „Half-Safe“ riedėjo per daugelį Europos šalių, kur sulaukdavo didžiulio susidomėjimo. Perplaukę Lamanšą, 1952 metų sausio 1 dieną Carlinai baigė savo transatlantinę kelionę Birmingame.

Pavargusi ir pristigusi pinigų tolimesnei kelionei, pora nusprendė pailsėti ir atsigauti Anglijoje..

 

Paskutinis etapas

 

Sulaukęs daug palankių atsiliepimų ir raginimų neatsisakyti savo idėjos, B.Carlinas nusprendė tęsti kelionę aplink pasaulį. Per ketverius metus, praleistus Birmingame, B.Carlinas parašė knygą „Half-Safe: Across the Atlantic by Jeep“ (Pusiau saugus: per Atlantą su džipu“). Knyga buvo sutikta gerai. Apžvalgininkai apibudino B.Carliną kaip „senosios mokyklos nuotykių ieškotoją“. Knyga išėjo 32 000 egzempliorių tiražu penkiomis kalbomis.

Pinigai gauti už knygą leido atlikti „Half-Safe“ remontą ir patobulinimą. 1955 metų pradžioje Carlinai pratęsė kelionę. Aplankę Vidurinius Rytus ir Kalkutą, jie  atplaukė į Beno gimtąją Australiją. Po trumpos lėšų rinkimo kompanijos Elinorei, matyt, trūko kantrybė. Nusprendusi, kad povestuvinė kelionė pernelyg užsitęsė, ji grįžo į gimtąją JAV

Benas Carlinas su naujais partneriais keliavo per Pietryčių Aziją ir Tolimuosius Rytus iki Japonijos. Po to nuplaukė į Aliaską. 1958 metų gegužės 10 dieną „Half-Safe“ atvyko į Monrealį, kur prieš 10 metų prasidėjo jo kelionė. Per tą laiką B.Carlinas su savo džipu amfibija pravažiavo 38 šalis, perplaukė du vandenynus ir daugybę upių bei ežerų.

Beno sumanyta povestuvinė kelionė baigėsi sėkmingai, bet ne santuoka. Elinorė išsiskyrė su Benu dar nesulauksi jo sugrįžtant.

Fotoreportažas
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9473.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9474.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9475.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9476.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9477.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9478.jpg
  • Aplink pasaulį su amfibija-Foto-nr-9472_9480.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Aplink pasaulį su amfibija"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.