Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Be pėdsakų dingęs burlaivis „København“

„København“ buvo paskutinysis pasaulyje pastatytas penkių stiebų krovininis burlaivis.

„København“ buvo vienas iš septynių penkiastiebių burlaivių, kuris dingo ir jo žūties vieta iki šiol nežinoma.
„København“ buvo vienas iš septynių penkiastiebių burlaivių, kuris dingo ir jo žūties vieta iki šiol nežinoma. @ iš knygos "Windjammer" nuotr.

Burlaivį pavertė barža

Iš viso Europoje buvo pastatyti 7 penkių stiebų burlaiviai: trys baigiantis XIX a., keturi – jau prasidėjus XX amžiui. Tai buvo didžiausi krovininiai burlaiviai, atnešę šeimininkams nemažą pelną. Kol neveikė Panamos kanalas, gabenti tolimais maršrutais grūdus, nitratus, geležies rūdą ir kitus birius negendančius krovinius burlaiviais buvo ekonomiškai naudinga.

Danų Rytų Azijos kompanija, turinti verslo reikalų Azijos ir Pietų Amerikos šalyse, taupumo sumetimais taip pat nutarė įsigyti krovininį burlaivį. Barkas „København“ jos užsakymu buvo pradėtas statyti 1913 m. Škotijoje. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, Britanijos Admiralitetas konfiskavo nebaigto statyti laivo korpusą, pertvarkė jį į naftos baržą ir išgabeno į Gibraltarą. Tolimesnis šio laivo likimas neaiškus.

Taip netikėtai baigėsi pirmas bandymas pastatyti Europoje dar vieną penkių stiebų burlaivį.

Ne didžiausias, bet gražiausias

Baigiantis karui Rytų Azijos kompanija nutarė, pasinaudodama išlikusiais brėžiniais, toje pačioje Edinburgo gamykloje pastatyti naują to paties pavadinimo burlaivį. Jo statyba užtruko kelis metus. Į vandenį burlaivis buvo nuleistas tik 1921-ųjų pavasarį. Tarp jau plaukiojančių penkių stiebų burlaivių beveik 132 metrų ilgio „København“ nebuvo didžiausias. Dėl grakštaus plieninio korpuso ir proporcingo rangauto buvo laikomas vienu gražiausiu to meto vindžameriu. Laivo priekį puošė šarvuoto riterio skulptūra.

Nuo kitų to meto didžiųjų burlaivių jis skyrėsi techninėmis naujovėmis. Tai – pagalbinis 500 AG dyzelinis variklis, elektrinės takelažinės gervės, reguliuojamojo žingsnio sraigtas, radijo ryšio aparatūra, vandeniui nepralaidžios pertvaros.

Pasak to meto jūrininkų, tai buvo gerai pastatytas, tvirtas laivas, galintis pasipriešinti ne visada svetingai jūros stichijai. 7900 tonų vandens talpos burlaivis buvo ne tik krovininis, bet ir mokomasis. Planuota, kad juo plaukios 15 nuolatinių įgulos narių ir 45 kadetai.

Į Kopenhagą, savo registracijos uostą, pirmą kartą atplaukusį naująjį burlaivį aplankė ne tik Danijos karalius su karaliene, bet ir apie 10 tūkstančių smalsuolių.

Plaukimas aplink pasaulį

Į pirmąjį reisą iš Kopenhagos „København“ išplaukė 1921 m.spalio 26 dieną. Jo kelionė aplink pasaulį užtruko 404 dienas. Iskleidęs 4644 kvadratinius metrus burių, jis lengvai pasiekdavo 16 mazgų greitį.

Kelionėje aplink pasaulį jo maršrutas vingiavo per daugelį uostų. Perplaukęs Atlantą ir aplenkęs grėsmingąjį Horno kyšulį, burlaivis pirmąjį savo krovinį nugabeno į San Franciską. Iš ten suko į Honolulu, lankėsi Vladivostoke, kinų uoste Deliane prie Geltonosios upės ir daugelyje kitų uostamiesčių. Į Europą laivas grįžo pro Gerosios Vilties kyšulį. Dėl neblogo manevringumo, kurį garantavo pagalbinis variklis, jis tapo vieninteliu pasaulyje penkiastiebiu burlaiviu perplaukusiu Panamos ir Sueco kanalus.

Septynerius metus burlaivis „København“ sėkmingai gabeno krovinius į Argentiną, Australiją, Pietryčių Aziją. Kadangi didžiąją įgulos dalį sudarė kadetai-praktikantai, negaunantys atlyginimo už darbą, tokie reisai buvo pelningi Rytų Azijos kompanijai.

Lemtingas reisas

Į paskutinį lemtingąjį reisą „København“ išplaukė 1928 m. gruodžio 14 dieną iš Buenos Airės. Kaip ir visada nuolatinę įgulą papildė 45 Danijos jūreivystės mokyklų auklėtiniai.

Ta proga norėtųsi priminti, kad Lietuvos pasiuntinys Skandinavijoje Jurgis Savickis, ieškodamas vietos praktikai atlikti pradinius jūreivystės mokslus Kaune baigusiems jaunuoliams, kreipėsi ir į danų burlaivių savininkus. Bet šie pirmenybę teikė tik savo šalies piliečiams. Gal ir gerai, kad nepavyko susitarti. Tuo metu, kai lietuviai jau plaukiojo Suomijos burlaiviais, danų penkiastiebis dingo be pėdsakų.

Palikęs Argentinos krantus, danų burlaivis turėjo plaukti į Australiją ir pasikrovęs kviečių grįžti į Europą. Gruodžio 21-ąją paskutinį kartą įvyko radijo ryšio seansas su burlaiviu. Nesulaukus jokių žinių iš burlaivio, buvo pradėta didelė paieškų operacija Pietų Atlante iki pat Antarktidos, tačiau nieko nerasta. 1930 m. sausyje Loido draudimo kompanija paskelbė penkių stiebų burlaivį „København“ dingusiu be žinios ir išbraukė jį iš laivų registro.

Burlaivio žuvimo aplinkybės nežinomos iki šiol. Vieninteliu laivo katastrofos pėdsaku tapo 1932 m. Namibijos dykumoje rasti septyni skeletai. Pagal sagas su inkarais buvo nustatyta, jog jos priklausė danų prekybinių laivų kadetams. Vadinasi, bent viena „København“ valtis pasiekė krantą, tačiau išsekę jūreiviai dykame Afrikos krante mirė iš bado ir troškulio.

Iš visų penkiastiebių Europos burlaivių ilgiausiai plaukiojo vokiečių burlaivis „Pamir“, nuskendęs per audrą 1957 metais.

Fotoreportažas
  • Be pėdsakų dingęs burlaivis „København“-Foto-nr-747_748.jpg
  • Be pėdsakų dingęs burlaivis „København“-Foto-nr-747_749.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Be pėdsakų dingęs burlaivis „København“"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.