Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Lenkiu žilą galvą prieš savo kartos jūrininkus. Buvome romantikai, sužavėti jūros bangų, jos šėlsmo. Vardan jos paaukojome jaunystę, sveikatą, netgi meilę. Ir to bendravimo su jūra nesigailime - Rimantas Ragaišis, laivo bocmanas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kas yra Amerikos taurė?

Amerikos taurė – vienas seniausių ir žinomiausių sportinių prizų burinių jachtų lenktynėse.

Jacta AMERICA 1851 metų lenktynių nugalėtoja. Dail. Fitz Hugh Lane 1851
Jacta AMERICA 1851 metų lenktynių nugalėtoja. Dail. Fitz Hugh Lane 1851 @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Speciali karalienės Viktorijos taurė

 

Prieš 170 metų Anglijos karalienės Viktorijos nurodymu karališkųjų rūmų juvelyras Robertas Garrardas pagamino puošnų ąsočio pavidalo prizą, kuris buvo perduotas Karališkajai jachtų eskadrai (Royal Yacht Squadron).

Šį jachtklubą 1815 metų birželio 1 dieną įkūrė 42 džentelmenai aktyviai besidomintys jūriniu buriavimu. Jie du kartus per metus susitikdavo Londone ir nedideliame miestelyje Vaito saloje, kur vakarienės metu aptardavo buriavimo reikalus. Tarp šio klubo narių buvo ir tuometinis princas regentas, o vėliau karalius Jurgis IV. Jam priklausė ir jaunesnysis karaliaus brolis sosto įpėdinis Viljamas IV.

Klubas, narystė kuriame galiojo tik tiems, kurie turėjo ne mažiau kaip 10 tonų keliamosios galios burlaivius, pradėjo organizuoti jachtų lenktynes. Pagrindine metų regata tapo lenktynės aplink Vaito salą Lamanšo sąsiauryje priešais Portsmutą. Viljamas IV, turėjęs pravardę „karalius jūrininkas“, 1834 metais įsteigė prizą regatos nugalėtojams.

Karališkoji šeima ne tik globojo buriavimą, bet ir pati mėgo iškylauti jachtomis. Amžininkų liudijimu, karalienė Viktorija, pirmą kartą užlipusi ant jachtos denio, džiugiai šūktelėjo „Dievinu laivus!“. Jai ir kilo mintis 1851 metais Londone ruošiamą pasaulinę pramonės parodą vainikuoti įspūdinga jachtų regata. Į ją buvo kviečiami buriuotojai iš viso pasaulio.

Karalienė buvo įsitikinusi, kad jūreivystėje anglams nėra lygių. Matyt, todėl regatos nugalėtojui skirtą prizą įsakė pagaminti be dugno, nes nenorėjo matyti, kaip jos pavaldiniai, aplaistydami pergalę, geria iš taurės.

 

Amerikietis meta iššūkį anglams

 

Anapus Atlanto neseniai Niujorke įsikūrusio jachtklubo pirmasis komodoras Džonas Koksas Stivensas (John Cox Stevens, 1785-1857) galvojo kitaip. Jis nusprendė mesti iššūkį pasipūtusiems Albiono sūnums. Tam jis įkūrė sindikatą, kuris finansavo greitaeigės jachtos statybą. Su ja Stivensas tikėjosi pažaboti anglų ambicijas.

Naujos jachtos statybą jis patikėjo talentingam jaunam laivų konstruktoriui Džordžui Stirsui (George Steers, 1819-1856). Jis buvo žinomas kaip geriausių lenktyninių jachtų ir kliperių projektuotojas.

Kai Stivensas galutinai apsisprendė dalyvauti Anglijos regatoje, iki jos starto buvo likę tik 9 mėnesiai. Per tą laiką reikėjo ne tik pastatyti jachtą, bet ir nuplukdyti ją per Atlantą, pasiruošti būsimai regatai.

Sindikatas su laivų statykla pasirašė to meto požiūriu stulbinantį kontraktą: įsipareigota sumokėti 30 tūkstančių dolerių už greitesnės, negu kuri nors kita galinti varžytis jachta, pastatymą. Užsakovai pasiliko sau teisę atsisakyti jachtos, jei ji nusileistų greitumu kuriai nors kitai tokio pat dydžio JAV jachtai arba patirtų pralaimėjimą Anglijoje.

 

Sužavėti savo jachta

 

1851 metų gegužės 3 dieną vienoje Niujorko laivų statykloje, stebint tūkstančiams žiūrovų, į vandenį buvo nuleista jachta, kurios vardas „America“ vėliau aukso raidėmis bus įrašytas į pasaulinę burinio laivyno istoriją.

Tai buvo dviejų stiebų škuna, kurios ilgis nuo nosies iki laivagalio – 30,85 m, plotis – 6,95 m, grimzlė – 3,35 m, keliamoji galia 170 tonų, bendras burių plotas – 498 kv. metrai. Statybai buvo panaudota 5 rūšių mediena, povandeninę dalį dengė vario lakštai. 

Nepaisant trumpo statybos laikotarpio, burlaivis buvo įrengtas gana prabangiai. Jame buvo bent kelios kajutės, skirtos įgulai ir keleiviams, atskira vonia, rūbinė, virtuvė ir net du tualetai. Paprastai tokio dydžio škunoje apie komfortą mažiausiai galvojama.

1851 metų birželio 21 dieną „America“, kurios įgulą sudarė 8 profesionalūs jūrininkai, vadovaujama patyrusio kapitono Richardo Brauno, išplaukė iš Niujorko. Po 20 dienų burlaivis pasiekė Havro uostą. Prancūzijos pakrantė buvo pasirinkta, todėl, kad nenorėta anksčiau laiko atskleisti anglams naujos jachtos privalumų.

Patys amerikiečiai savo laivu buvo sužavėti. Plaukiant per Atlantą kur kas mažesnėmis burėmis, negu tos, kurios bus naudojamos lenktynėse, vidutinis jachtos greitis siekė 12 mazgų.

 

„Antro nėra, Jūsų Didenybe...“

 

Anglai pas juos atplaukusius amerikiečius sutiko svetingai, bet apie būsimas lenktynes net neužsiminė. Kai Dž.Stivensas paklausė kada vyks Karališkosios jachtų eskadros regata, jam buvo atsakyta, jog „America“ tose lenktynėse negalės dalyvauti, nes priklauso ne vienam savininkui, kaip to reikalauja lenktynių taisyklės, o grupei asmenų – sindikatui..

Tada Dž.Stivensas pasiūlė Karališkajai jachtų eskadrai ir visiems kitiems buriuotojams palenktyniauti su „America“ dėl 10 tūkstančių dolerių prizo. Kai niekas neatsiliepė į šį jo pasiūlymą, kilo skandalas. Londono laikraštis „The Times“ jau atvirai šaipėsi iš tėvynainių neryžtingumo, lygindamas juos su balandžiais, kuriuos paralyžavo vanago pasirodymas. Po spaudos sukelto triukšmo Karališkajam jachtų eskadronui neliko nieko kito, kaip pakviesti amerikiečius dalyvauti regatoje.

Lenktynės, kuriose ant kortos buvo pastatytas Anglijos jūrinio buriavimo prestižas, įvyko 1851 metų rugpjūčio 22 dieną. Plaukti reikėjo vadinamuoju „karalienės kursu“ – pagal laikrodžio rodyklę aplink Vaito sąlą. Startavo 15 jachtų.

Lenktynes iš savo karališkosios jachtos stebėjo karalienė Viktorija ir jos vyras princas Albertas. Pūtė stiprus pietvakarių vėjas ir „America“ greitai aplenkė visas jachtas. Jos pranašumas buvo toks didelis, kad, pasak istorijos, kai karalienė Viktorija paklausė, kas atplaukė antras, jai buvo atsakyta: „Antro nėra, Jūsų Didenybe“. Anglų jachta „Aurora“ finišavo 18 minučių vėliau už „America“.

Kitą dieną karalienė Viktorija su vyru aplankė nugalėtojų jachtą. Amerikiečiai buvo sužavėti maloniu Jos Didenybės elgesiu, o karalienė, ko gero, suprato, jog užatlantės giminaičiai verti didesnio dėmesio ir pagarbos. Šauni amerikiečių pergalė pakėlė JAV prestižą visame pasaulyje.

 

Skirtingi likimai

 

Amerikiečių iškovotas Karališkosios jachtų eskadros prizas svėrė 3 kilogramus. Iš britų metalo, (alavo, sidabro ir stibio lydinio, padengto sidabru) išlietas 69 centimetrų aukščio indas tapo septynių Dž.Stivenso sindikato narių nuosavybe.

Iš pradžių buvo nutarta taurę išlydyti ir pagaminti kiekvienam sindikato nariui po sidabrinį atminimo medalį. Laimei, „America“ savininkai šio ketinimo neįgyvendino. 1857 metais taurė buvo perduota Niujorko jachtklubui su viena sąlyga – bet kuris pasaulio jachtklubas per savo narius gali reikalauti lenktynių dėl šio prizo. Pretendentams tereikėjo prieš pusmetį pranešti paskutiniajam taurės laimėtojui, kada jis norės stotį į kovą, koks jo laivo ilgis ir tonažas, burių tipas, pavadinimas.

Pereinamojo prizo – vadinamo „Amerikos taurė“ (America's Cup) įsteigimas tapo svarbiu įvykiu buriavimo istorijoje ir iki šiol masina viso pasaulio buriuotojus išbandyti jėgas prestižinėje regatoje.

Likimas lėmė, ilgą gyvenimą „America“ škunai ir jos iškovotam prizui, nors ir neapsieita be kuriozų. 1996 m. kovo 14 dieną į Naujosios Zelandijos jachtklubo salę, kur tuo metu buvo eksponuojama taurė, patekęs vyras ją smarkiai apdaužė. Žala buvo tokia didelė, jog bijota, kad taurė bus sugadinta nepataisomai. Londono „Garrard“ firma, kurioje taurė buvo pagaminta 1848 metais, nemokamai per tris mėnesius kruopščiai atkūrė sugadintą prizą. 2003 metais taurės pagrindas buvo paaukštintas 20 centimetrų, kad būtų vietos įrašyti būsimų regatos nugalėtojų vardus. Kova už Amerikos taurę tęsiasi: 2021 metais įvyks jau 36-ji regata.

Škuna „America“ po garsiųjų lenktynių ne kartą keitė šeimininkus ir pavadinimą. Prasidėjus JAV pilietiniam karui (1861-1865) ji tarnavo šiaurinės dalies (Sąjungos) karinėse jūrų pajėgose. Vėliau buvo naudojama kaip karinio jūrų laivyno mokomasis laivas. 1873 metais škuną už 500 dolerių (maždaug 98 tūkstančiai dolerių dabar) nusipirko buvęs pilietinio karo generolas. Galiausiai apleistą jachtą vėl priglaudė karinis jūrų laivynas, bet nelabai ją teprižiūrėjo. 1942 metų žiemą laivą sutraiškė ant jo užgriuvęs angaro stogas. Po trijų metų buvo sudeginti korpuso likučiai.

Dvi „America“ replikos buvo pastatytos Jungtinėse Amerikos Valstijose 1967 ir 1995 metais. Trečią kopiją 2005 metais pagamino Varnos laivų statykla Bulgarijoje. Tai škuna „Skythia“, kuri pastaruoju metu bazavosi Rostoke ir naudojama komerciniais tikslais.

 

Fotoreportažas
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7427.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7428.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7429.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7430.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7431.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7432.jpg
  • Kas yra Amerikos taurė?-Foto-nr-7426_7433.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kas yra Amerikos taurė?"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.