Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Kliperio „Cutty Sark“ šlovė

Pasaulio žiniasklaidoje pasirodė pranešimas, kad praėjus penkeriems metams po gaisro ir likvidavus jo padarinius, balandžio mėnesį legendinis burlaivis muziejus „Cutty Sark“ vėl į savo denį pakvies lankytojus.

„Cutty Sark“ – laivas muziejus Grinviče.
„Cutty Sark“ – laivas muziejus Grinviče. @ „Boatdesign.net“ nuotr.

„Cutty Sark“ – žinomiausias ir gražiausias kliperis, išlikęs iki mūsų dienų. Išplaukęs į savo pirmąjį reisą prieš 142 metus, jis jau beveik 60 metų stovi Grinviče prie krantinės šalia Jungtinės Karalystės nacionalinio jūreivystės muziejaus.

„Cutty Sark“ laikomas visų laikų greičiausiu burlaiviu savo jaunystės laikais skriejęs per vandenynus 17 mazgų (31 km/val.) greičiu. Tačiau jis niekad nėra laimėjęs nė vienų arbatinių kliperių lenktynių, nors buvo statytas kaip tik šiam tikslui. Jo statybą užsakęs John Willis, pravardžiuojamas Senu Baltu Cilindru, nes niekada nesiskirdavo su tuo galvos apdangalu, ne tik svajojo laimėti lenktynes ir gauti 10 papildomų šilingų už kiekvieną pargabentą arbatžolės toną, bet ir tikėjosi sulaukti greičiausio pasaulyje kliperio savininko titulo. Jis ir vardą laivui išrinko originalų. Išvertus į lietuvių kalbą jis reiškia „Trumpi marškinėliai“. Tokį vardą turėjo jauna, graži ir greita raganaitė, kuri pagal škotų liaudies padavimą siautėjo pelkėse.

Garsiosiose 1872 metų arbatinių kliperių lenktynėse „Cutty Sark“ dvi savaites pirmavo, atsiplėšusi nuo kitų burlaivių apie 400 jūrmylių. Deja, dar nepasiekus Gerosios Vilties kyšulio audringos bangos nuplėšė vairo plokštę ir laivas tapo nevaldomas. Kapitonas Džordžas Moudis iš apmaudo trenkė kepurę ant denio, bet net nesvarstė ar reikia sukti remontui į artimiausią uostą. Kol laivas audringoje jūroje dreifavo prilaikomas plaukiojančio inkaro, įgula per aštuonias dienas sumeistravo naują vairo plokštę ir ją sumontavo. Nors „Cutty Sark“ ir pralaimėjo lenktynes, tačiau britai visada labiau vertino sugebėjimą nepalūžti, negu lengvai pasiektą pergalę. Taip kapitono ir visos įgulos užsispyrimo dėka burlaivis užėmė garbingą vietą jūreivystės istorijoje.

„Cutty Sark“ buvo paskutinis iš garsiųjų arbatinių kliperių. Įrengus Sueco kanalą, per jį plaukdami garlaiviai atstumą tarp Kinijos ir Londono įveikdavo tris kartus greičiau, negu burlaiviai, sukdami aplink Afriką. Arbatiniai kliperiai jų savininkams tapo nuostolingi. Dar kurį laiką jie gabeno vilnas iš Australijos į Europą. Čia „Cutty Sark“ dar parodė ką gali: šį kelią ji įveikė per 77 dienas. Tai buvo burlaivių rekordas, kuris išsilaikė iki 1974 metų, kol jį sumušė prancūzų buriuotojas Alain Colas, plaukęs aplink pasaulį su trimaranu.

1895 metais John Willis laivą pardavė vienai portugalų kompanijai. Dar kartą kliperis išgarsėjo 1915 metais, kai jo įgula išgelbėjo 700 britų jūrininkų, kai jų laivą torpedavo vokiečių submarina. Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, buvo nutarta kliperį atiduoti į metalo laužą. Nuo tokios negarbingos lemties jį išgelbėjo jau į pensiją išėjęs jūrų kapitonas Wilfred Dowman. Jis savo lėšomis burlaivį restauravo, suteikė jam pirmykštę išvaizdą. 1952 metais burlaivis buvo perduotas senovės paminklų išsaugojimo draugijai, kuri jį pastatė į specialų doką Temzėje beveik nulinio meridiano linijoje Grinviče.

„Cutty Sark“ vienintelis iš arbatinių kliperių nenuskendo, nebuvo sunaikintas, o įgijo antrą gyvenimą ir tapo viena reikšmingiausių įžymybių Londone.

Fotoreportažas
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_449.jpg
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_450.jpg
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_451.jpg
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_452.jpg
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_453.jpg
  • Kliperio „Cutty Sark“ šlovė-Foto-nr-448_454.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Kliperio „Cutty Sark“ šlovė"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.