Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Nesijuokit, jei senas matrosas braižo smėly bures ramentu - Poetas Bronius Mackevičius.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Laivų katės - jūreivių kompanionės

Jei ne laivų katės, pasaulio žemėlapis šiandien galėjo atrodyti kitaip – įsitikinęs vokiečių rašytojas Detlefas Bluhmas.

Katė, kaip ir jūreiviai, miegodavo hamake.
Katė, kaip ir jūreiviai, miegodavo hamake. @ Venanto Butkaus archyvo nuotr.

Tikrovė ir prietarai

 

Prieš keletą metų jis išleido, ko gero, vienintelę pasaulyje knygą, kurioje, remiantis išsamiais tyrimais, rekonstruota laivo kačių istorija. Sekdamas laivo kačių pėdomis, jis surinko daug įdomių faktų apie jų kupiną nuotykių gyvenimą jūroje.

Iki 20 amžiaus katės komerciniuose ir kariniuose laivuose, tolimose jūrų kelionėse buvo savaime suprantamas dalykas. Be jų vargu ar būtų buvusios įmanomos didžiosios geografinės kelionės, kurios padėjo nubraižyti tikslesnius žemėlapius, atrasti daug naujų žemių. Juk vandenynų platybėse katės buvo gyvybiškai svarbios jūreivių kompanionės, nes saugojo jų maisto atsargas nuo pelių ir žiurkių. Be to, pasak D.Bluhmo, jos atlikdavo ir kitą svarbų vaidmenį griežtai hierarchiniame ir kartais žiauriame jūreivystės pasaulyje. Toli nuo namų atsidūrusiems jūreiviams, katės siūlė savo draugystę, kuri praskaidrindavo monotonišką laivo gyvenimą, dovanodavo geras emocijas, primindavo toli paliktus namus.

Buvo manoma, kad katės turi stebuklingų galių nuspėti orus ir laivo likimą. Jei katė laižo savo kailį paplaukiui, įgula gali tikėtis, kad į bures pūs palankus vėjas. Jei, laižo kailį prieš plauką, reikia laukti audros. Čiaudėjanti katė pranašavo lietų. Kai kurie iš šių įsitikinimų buvo pagrįsti. Katės tikrai sugeba pastebėti nedidelius oro pokyčius.

Didelę reikšmę jūreiviai teikė ir savo asmeniniam santykiui su laivo kate. Einanti jūreivio link, ji pranašauja sėkmę, nutolstanti nuo jo nusineša ir laimę. Na, o jei katė nušoka nuo jūreivio kelių ir pabėga, manyk, kad esi pasmerktas. Įgulą, išmetusią katę už borto, laukia baisi audra. Jei ji ir sugebės išgyventi žūties, sulauks prakeiksmo, kuris truks devynerius metus.

Nepaisant visų jūreivių pagarbos joms, nereikėtų nuslėpti, kad retkarčiais katės iš jų sulaukdavo ir ne tik draugystės. Portugalų jūrininkas Vaskas da Gama savo užrašuose mini, kad 1503 metais grįžtant iš Indijos laivai buvo pilnai pakrauti prekėmis, tačiau ilgoje kelionėje įgulai pritrūko maisto. Norėdami išgyventi, jūreiviai suvalgė laivo kates ir šunis.

 

Laivas be katės – nelaimingas

 

Tuo jūreiviai tikėjo ne vieną amžių. Manyta, jog tas laivas, iš kurio katė iškrito už borto arba pabėgo stovint uoste, yra pasmerktas. Galima tuo tikėti arba netikėti, tačiau laivo kačių istorijoje visko būta.

Kanados okeaniniame laineryje „Empress of Ireland“ gyveno katė vardu Emmy. Ji nepraleisdavo krante nei vienos kelionės. O 1914 metų gegužės 28 dieną, laivui stovint Kvebeko uoste, ji staiga dingo. Sunerimę įgulos nariai savo mylimą katę surado uosto teritorijoje ir parsinešė į laivą. Tačiau ji vėl pabėgo. Tai buvo blogas nelaimę reiškiantis ženklas. Kitą rytą laineris, vos išplaukęs iš uosto, susidūrė su krovininiu laivu „Storstad“ ir per 14 minučių nuskendo. Žuvo daugiau kaip 1000 jame buvusių žmonių.

Panašus, bet ne toks tragiškas likimas buvo ištikęs ir nedidelį prancūzų pakrančių apsaugos paradinį šliupą „Voltigeur“. Jame nuo pat laivo nuleidimo į vandenį gyveno katinas Bušikas. Jį labai mylėjo visa įgula, įskaitant ir ilgametį laivo kapitoną. Kai jis išėjo į pensiją, naujasis laivo vadas, pasitaikius pirmai progai, vieną naktį išmetė katiną už borto.

Kitą rytą įgula šventė katino sugrįžimą. Pasirodo, naktį jis sugebėjo ne tik įlipti į laivą, bet ir įsiropšti į sunkiai pasiekiamą „varnų lizdą“ stiebo viršūnėje. Naujasis kapitonas nutarė dar kartą atsikratyti katinu. Įgulai protestuojant, jis išlaipino Bušiką nuošaliame paplūdimyje už 20 mylių nuo gimtojo Tregje uosto.

Netekus katino, „Voltigeur“ įgulai pradėjo nebesisekti. Buvo pakeistas takelažas ir balastas, tačiau šliupas nebemanevravo taip gerai, kaip anksčiau. Kartą senas jūreivis garsiai pasakė tai, apie ką galvojo visa įgula: visos nesėkmės kyla dėl to, kad dingo katinas, kuris ne vienerius metus draugiškai sugyveno su visais įgulos nariais ir buvo tapęs jų sėkmės talismanu.

Kapitonas seną jūreivį pavadino kvailiu, tačiau įgula manė kitaip ir kelias dienas vietoj to, kad sąžiningai eitų tarnybą, voliojo durnių. Galiausiai kapitonas sutiko Bušiką gražinti į laivą, bet nežinojo kur jį rasti. Pasak jūreivių, Bušikas yra patyręs katinas ir tikrai anksčiau ar vėliau ras kelią į savo gimtąjį uostą.

Be reikalo kapitonas abejojo katino intelektu. Kol laivas plaukiojo jūroje, katinas po daugybės nuotykių išties sugrįžo į Tregje, kur visi jį pažinojo. Vienišo katino sugrįžimas į uostą, kuriame stovėjo jo laivas, galėjo reikšti tik vieną. „Voltigeur“ nuskendo, visa įgula žuvo ir tik vienintelis jos narys katinas Bušikas, išgyvenęs ant lentos, sugebėjo pasiekti krantą.

Kai „Voltigeur“ ir trečią dieną po katino sugrįžimo nepasirodė uoste, miestelėnai jau ruošėsi užsakyti mišias už žuvusius. Bet tuo metu Bušikas staiga nuskuodė uosto link, o po pusvalandžio į jį įplaukė ir nuskendusiu laikomas burlaivis. Jo įgula, net ir naujasis kapitonas, su džiaugsmu pasitiko savo ištikimą bendražygį.

Nuo tos dienos laivas vėl laimėdavo visas lenktynes, o Bušikas, eidamas penkioliktus metus, vis dar buvo taip pat žvalus, kaip ir savo pirmąją dieną atsidūręs „Voltigeur“ laive.

Šią istoriją 1861 metais savo biografinėje knygoje aprašė Abvilio muitininkas ir nedidelės pakrančių apsaugos eskadros vadas Žakas Buše de Pertesas.

 

Ištikima draugystė

 

Labiausiai žinomas ir labiausiai jūreivių vertinamas tikriausiai yra laivo katinas Trimas. Juodas kačiukas su baltomis letenėlėmis ir balta krūtinėle gimė 1799 metais tyrimų laive „Reliance“, kuriam tada vadovavo britų tyrinėtojas Mattew'as Flindersas (1774-1814).

Jau nuo pat pradžių Trimas pasižymėjo žaismingumu ir savo nepakartojamais nuotykiais. Vos prakutęs, jis šoko per bortą, bet nepataikė ant krantinės ir todėlatsidūrė vandenyje. Kol jį ištraukė, sugebėjo išlikti nenuskendęs. Augdamas Trimas elgdėsi atsargiai ir protingai, todėl tapo gražiu katinu. Pasitikėdamas savimi, jis greitai tapo visos įgulos numylėtiniu.

Per 1801-1803 metų M.Flinderso ekspediciją Trimas tapo pirmuoju pasaulyje naminiu katinu, kuris sėkmingai apiplaukė visą Australiją. Šiose kartografinėse kelionėse jis ypatingai susidraugavo su kapitonu M.Flindersu. Laivo sandėliuose katinas kvalifikuotai ir negailestingai naikindavo uodeguotus graužikus.

1803 metų rugpjūčio 17 dieną laivas užplaukė ant rifų ir ten įstrigo. Įgulai tako laukti du mėnesius, kol ją išvadavo. Net ir šiuo sunkiu laiku Trimas elgėsi pavyzdingai. Po šios avarijos M.Flindersas, Trimas ir dalis įgulos su laivu „Cumberland“ nuvyko į Prancūzijos valdomą Mauricijaus salą. Ten visa komanda buvo uždaryta į kalėjimą. Mat Anglija ir Prancūzija vėl tapo priešininkėmis, o „Cumberland“ įgula to nežinojo.

Trimui kalėjimas nepatiko ir jis ne kartą iš jo pabėgdavo. Po dviejų savaičių katinas dingo visai. Net 10 Ispanijos dolerių atlyginimas, paskelbtas salos laikraštyje, neatnešė jokios sėkmės. M.Flindersas spėjo, kad nepaprastai patiklų katiną, ko gero. išvirė ir suvalgė plantacijose dirbę juodieji vergai.

Būdamas gyvas M.Flindersas neįvykdė savo pažado pastatyti epitafiją savo laivo katinui ir draugui Trimui. Tik 1996 metais Johnas Cornwellas pastatė bronzinę Trimo skulptūrą vienoje Sidnėjaus bibliotekoje, kurios kavinė buvo pavadinta Trimo vardu. 2014 m. princas Williamas Australijos namuose Londone atidengė natūralaus dydžio M.Flinderso statulą, prie kurio kojų glaudžiasi Trimas.

 

Oficialiai įteisinti ir uždrausti

 

Apie kačių svarbą jūreivystėje byloja atitinkamais amžiais įvairiose šalyse priimti įstatymai ir potvarkiai. Pavyzdžiui, 13 amžiuje Prancūzijos jūrų teisės kodeksas „Rôles d’Oléron“ nurodė, kad laivų savininkai turi būti atsakingi už žiurkių sugadintas prekes, jei nukentėjusiame prekybos laive nebuvo nei vienos katės.

Škotijos karalius Aleksandras II, gyvenęs 13 amžiuje, buvo išleidęs tokį dekretą. Pakrantėse sudužęs laivas vis dar laikomas jo savininko nuosavybe, jei jame yra gyvas žmogus, gyvas šuo arba gyva katė.

Žanas Batistas Kolberas, finansų ministras valdant Liudvikui XVI, Karaliui Saulei, reikalavo, kad visuose Prancūzijos laivuose, kariniuose ir prekybiniuose, būtų laikoma po dvi kates. Be jų laivas neišleidžiamas į tolimą kelionę.

Austrijos-Vengrijos monarchijos kariniame jūrų laivyne buvo įteisintos „oficialios laivo katės“, kurių išlaikymą tekdavo padengti iš savo pačių biudžeto.

Didžiosios Britanijos Karališkasis jūrų laivynas higienos sumetimais 1975 metais uždraudė savo kariniuose laivuose laikyti kates. Panašiai pasielgė ir daugelio kitų valstybių kariniai laivynai. Taip baigėsi šimtmetinė tradicija kupina nepakartojamų istorijų

 

Fotoreportažas
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8645.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8646.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8647.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8648.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8649.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8650.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8651.jpg
  • Laivų katės - jūreivių kompanionės-Foto-nr-8644_8652.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Laivų katės - jūreivių kompanionės"

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.