Lietuvos marinistikos žurnalistų klubasLietuvos marinistikos žurnalistų klubas
Didesne ar mažesnė rizika - nuolatinė jūrininkų palydovė. Visą laivybos istoriją galėtume vadinti ištisiniu narsumo, rizikos ir nuotykių metraščiu. - Eimutis Astikas, jūrų kapitonas.
Albatroso paminklas Klaipėdoje - išplaukusiems ir negrįžusiems

Lenkijoje - išorinių uostų bumas

Vienur, kaip Lietuvoje, žodis „išorinis uostas“ tampa lyg keiksmažodžiu, o kitur, kaip Lenkijoje, juos „keps“ vieną po kito.

Suplanuotas naujas centrinis Gdansko išorinis uostas.
Suplanuotas naujas centrinis Gdansko išorinis uostas. @ nuotr.

Šiemet rinksis investuotojus

 

2021 m. taps svarbiausi kuriant Gdynės išorinį uostą. Šiemet turi būti atrinkti galimi 5 investuotojai į Gdynės išorinį uostą. Vienintelis šio uosto projektavimo, statybos ir eksploatavimo partneris bus pasirinktas iki metų vidurio. Su juo Gdynės uosto administracija pasirašys iki 30 metų išorinio uosto eksploatavimo sutartį.

Išorinį uostą už dabartinio Gdynės uosto vartų planuojama pastatyti suplautame 151 hektaro plote. Jis bus skirtas krauti tik konteineriams. Jo metinis krovos pajėgumas planuojamas 2,5 mln. TEU. Pirmieji laivai į Gdynės išorinį uostą turėtų atplaukti 2028 m.

Kol kas neskelbiama Gdynės išorinio uosto statybos kaina, nes ją turėtų pasiūlyti atrinktas investuotojas.

Kitas išorinis uostas planuojamas Lenkijos ir Vokietijos pasienyje prie Svinoustjės. Jo vieta numatyta šalia jau prieš keletą metų pastatyto Suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo.

Išorinį uostą, pritraukdamas investuotoją, rengiasi statyti bendra Svinoustjės ir Ščecino uostų administracija. Panašiai kaip ir Gdynėje, šiuo metu yra vykdoma Svinoustjės išorinio uosto projektuotojo, rangovo, o vėliau ir operatoriaus parinkimo procedūra.  Šį uostą ketinama pastatyti iki 2030 metų.

Planuojama, kad Svinoustjės išorinio uosto konteinerių terminalo metinis pajėgumas bus 2 mln. TEU. Vienu metu prie šio terminalo krantinių būtų aptarnaujami du laivai po 400 metrų ir vienas 200 metrų ilgio.

 

Skirtingi išorinių uostų tikslai

 

Gali kilti klausimas, ko lenkai taip stengiasi „prikepti“ išorinių uostų, jog jau vienas veikia prie Gdansko. Gali būti, kad prie Gdansko sėkmingai veikiantis išorinis uostas ir paskatino juos kurti kitose vietose.

Gdynės išorinio uosto veikla bus stipriai susieta su netoliese esančių Gdansko išoriniu uostu. Netgi pasigirdo vertinimų, kad Gdynės išorinis konteinerių terminalas gali tapti tarsi Gdansko giganto pagalbininku, kai šis nebespės priimti visų laivų.

Manoma, kad Gdynei ateityje gali būti skirta ir iš įvairių Baltijos jūros regiono uostų surenkamų tuščių konteinerių „sandėlio“ funkcija.

Svinoustjės išorinis uostas turi savarankišką viziją. Planuojama, kad iš jo geležinkeliais, keliais ir vidaus vandenimis konteineriai bus gabenami į pietinę Lenkiją, Čekiją, Slovakiją, netgi Pietų Europos šalis. Svinoustjės išorinis uostas tikisi tapti tiltu kroviniams iš Skandinavijos šalių į Centrinę ir Pietinę Europą.

Šiuo metu prie Svinoustjės ir Ščecino uostų jau vyksta masyvi geležinkelių rekonstrukcija už 1,5 mlrd. Lenkijos zlotų (maždaug 333 mln. eurų), kurią numatoma baigti 2022 m. Keičiami ne tik seni geležinkeliai ar statomi nauji, bet ir įrengiami nauji tiltai, viadukai. Šių investicijų tikslas priimti į uostus didesnius sąstatus, padidinti tiek Svinoustjės, tiek Ščecino uostų stočių apkrovimą.

Dar viena 1,4 mlrd. Lenkijos zlotų (apie 311 mln. eurų) investicijų kryptis iki 2022 m. yra į laivybos kanalą nuo Svinoustjės iki Ščecino. Jį numatyta gilinti iki 12,5 metrų. Į Ščeciną galės įplaukti iki 40 tūkst. tonų talpos laivai.

Planuojama, kad Ščecine dalį krovinių išskirstys į geležinkelio ir automobilių kelių linijas. Ščecinas taptų ir vienu svarbiausių Lenkijos upinių uostų. Iš jo mažesni laivai Oderiu ir Dunojumi gabentų krovinius po Centrinės Europos miestus, netgi pasiektų Berlyną, Bratislavą. 

 

Gdanskas plės išorinį uostą

 

Lenkija planuoja, kad iki 2050 metų per jos uostus keliaus apie 9,5 mln. TEU konteinerių. Didžiausia jų dalis būtų Gdansko ir Gdynės megapolyje. Čia veiks konteinerių skirstymo į kitus Baltijos jūros regionus centras.

Išoriniams uostams vystyti Lenkijos finansų ministerija išplatino vieno milijardo Lenkijos zlotų (apie 222 mln. eurų) obligacijas. Trečdalis tos sumos buvo skirta Svinoustjės išorinio uosto statybos pasirengimui ir privažiavimo infrastruktūrai prie jo vystyti, kita dalis - Gdynei ir Gdanskui.

Nemažą dalį pinigų uostų statyboms, o ypač privažiavimo keliams, kanalams gilinti ir geležinkeliams Lenkija naudoja iš ES.

Išorinių uostų infrastruktūrai statyti pagrindinius pinigus tikimasi pritraukti iš investuotojų - būsimųjų tų uostų operatorių. Tiek Gdynėje, tiek Svinoustjėje su jais ketinama pasirašyti iki 30 metų veiklos sutartis.  

Nors Gdynės ir Svinoustjės uostai turi didžiulius vystymo planus, didžiausios investicijos ir toliau keliauja į Gdansko uostą. Šių metų antroje pusėje jis planuoja užbaigti 6 mlrd. Lenkijos zlotų (apie 1,33 mlrd. eurų) Gdansko uosto ir jo prieigų tvarkymo planą, kuris jau įgyvendintas 85 proc.

Gdansko uostas ir pats turi ambicingą maždaug 12 mlrd. zlotų (apie 2,8 mlrd. eurų) vertės naujo išorinio uosto plėtros planą. Jis buvo pristatytas pernai. Prie jau veikiančio 2,2 mln. TEU konteinerių krovos jis planuoja pridėti dar 5 mln. TEU naujame centriniame Gdansko išoriniame uoste. Jis užimtų apie 1400 ha akvatoriją ir 410 ha supiltos žemės plotą tarp senojo uosto vartų ir dabartinio išorinio uosto.

 

Fotoreportažas
  • Lenkijoje - išorinių uostų bumas-Foto-nr-9572_9573.jpg
  • Lenkijoje - išorinių uostų bumas-Foto-nr-9572_9574.jpg
  • Lenkijoje - išorinių uostų bumas-Foto-nr-9572_9575.jpg
  • Lenkijoje - išorinių uostų bumas-Foto-nr-9572_9576.jpg
 
0
 
0

Pateikite papildomą informaciją susijusią su straipsniu "Lenkijoje - išorinių uostų bumas "

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.

"Albatrosas.lt" gali tapti kiekvieno jūros ošimui neabejingo žmogaus svetaine. Kartu su jos leidėjais kurk jūrines naujienas. Siųsk pranešimus, straipsnius, nuotraukas, vaizdo įrašus, filmus, knygų PDF. Jūsų informaciją analizuosime, skelbsime "Albatrosas.lt" svetainėje.

Prisegti failai:


* - privalomi laukai

Užpildę ir išsiuntę šią formą, suteikiate teisę "Albatrosas.lt" svetainėje be autorinių honorarų publikuoti ar kitokiais būdais ir pagal savo poreikius panaudoti gautą medžiagą. "Albatrosas.lt" pasilieka sau teisę redaguoti jūsų atsiųstą informaciją, išskyrus knygas, negarantuoja, kad visos nuotraukos, tekstai, vaizdo įrašai, filmai, knygos bus publikuoti.